Matdagar i Grekland

Frukosten var väl inte i toppklass. Men man tager vad man haver och jag är rätt bra på att göra det bästa av situationen och slänga ihop lite av vaje så att det blir ätbart åtminstånde. Något som det dock var toppklass på var som jag misstänkte – tomaterna och frukten. (Nåja, inte hotellfrukostens frukt, men affärens). 
 
Lyxfrukost på rummet / sliten hotellfrulle
 
Jag räknade lite snabbt på hur många äpplen som har intagits under den här veckan. Och siffran var tvåsiffrig, så mycket kan jag säga. Haha. Åt massvis med färsk frukt emellan alla målen. När andras kylar var fyllda med öl så var min fylld med frukt. 
Det är någost visst med att äta färsk frukt på stranden när man är utomlands. Färsk ananas smakar inte alls lika bra hemma i soffan jämfört med under en parasoll. Och det vet jag då jag provade ikväll! ;) 
 
Härliga härligheter 
 
Luncherna blev som tidigare nämnt lite tokiga. Ibland intogs de på rummet i form av "man-tager-vad-man-haver-mat", men oftast intogs de på någon mysig restaurang på stranden. Menyerna bestod mest av gyros, pasta, toast och pizza. Men efter lite specialbeställningar hit och dit så lyckades jag alltid fixa mig en god lunch. Och till vilken maträtt jag än beställde så blev det ofta en liten side order av antingen en god blandsallad eller en grekisk sallad. Kan inte få nog av svarta oliver. Och inte utländska tomater heller för den delen ;) 
 
Tonfisksallad
 
Grekisk sallad
 
Varje kväll så begav vi oss alla samlade till någon mysig restaurang för middag. Grekland har väldigt mycket gott att erbjuda och jag provade många nya rätter just vid middagen. Tyvärr vet jag varken hur det stavas eller uttalas. Men något som var super var några cevapcici-liknande biffar och det åts ett flertal gånger. 
 
Och ja, jag är duktig på att prova nya saker på menyn. Men något jag inte kunde klara mig utan var den grillade laxen. Måste ha min veckodos av lax, annars blir jag bananas ;)
 
"Cevapcici" / Grillad lax
 
Grillad svärdfisk med grillade grönsaker
 
 
Sista fotot, på svärdfisken var den sista måltiden vi åt innan vi begav oss till flygplatsen. Och det var det bästa avslutet jag kunde få i matväg. Den..var..så..jäkla..god. Och mina vänner är inga grönsaksfantaster, så de lassade glatt över sina grillade auberginer till min tallrik. Hade matkoma enda tills jag kom hem till Sverige. (Okej, tills jag kom till planet åtminstånde..). Bra avslut. :)
 
Det var mycket god mat som intogs under veckan. Det blev mycket fisk, men även en del souvlaki och sådana där spännande cevapcici. Ska prova att göra sådana här hemma i veckan tänkte jag. Älskar att komma till andra länder och uppleva nya matkulturer. Det är mer än halva nöjet under en resa tycker jag. Maten alltså. Dock är det inget som slår äkta kinamat. (Snaaart så). 
 
Ha ni något "favoritkök" i världen? 
 
Nu är jag på Tjörn och i morgon är det Tjörn runt. Mysigt. Hoppas ni har en fin kväll. PUSS


Kommentarer
En läsare

Hej :) jag har precis börjat läsa lite i din blogg. Tycker det är kul att se dig kämpa på! Stor inspiration :) är du på väg till Kina? :) eller misstolkade jag kanske ditt inlägg...

Svar: Hej! :)Kul att du har börjat läsa. :) Nejdå. Du misstolkade inte mitt inlägg. Dock är jag inte riktigt påväg dit – än. ;) Åker lite senare i höst!
Cecilia

2012-08-18 @ 09:30:59


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

VägenUpp

Följ med mig på min resa upp! En resa som innebär att jag ska få friskare tankar, en mer hälsosam vikt och finna livsglädjen igen!

RSS 2.0