Julstress

God Eftermiddag!
 
Fortsätter att babbla på om mina dagar. Ni får säga till om ni tröttnar. Risken finns dock att jag fortsätter, men önska kan man ju alltid göra! ;) Förmiddagarna går alltid så fort. Åker iväg på lite äventyr och vips, så var det dags att åka hem för att fixa maten. Var och bunkrade upp inför julhelgen. Två fulla vagnar. Men det är väl vad som behövs när man har julkalar tre jävla dagar i sträck. Dock såg jag att jag jobbar den tredje dagen, så "slipper undan" ett kalas. Klarar mig bra ändå sig! 
 
 
Många är så förbannat stressade inför julen. Tycker så synd om många. Folk springer som galningar och letar julklappar och köper för att köpa. Rika som fattiga. Många sparar hela året för att ha råd med julen!
Är både för och emot julklappar. Självklart vill jag ha ett berg av julklappar under granen (är ju inte helt vuxen än), men jag tycker inte man behöver känna sådan press. Allt behöver inte vara sådär perfekt och fridfullt kring julen. Det är liksom okej. Här hemma får vi mer eller mindre fixa våra egna julklappar. Dvs, vi är med när päronen köper – just för att de inte ska "köpa för att köpa". Om ni förstår. Blir så lätt att man får saker man inte tycker om. Nog för att jag inte är det minsta kräsen. Tvärtom. uppskattar minsta lilla sak. Men för att underlätta för alla så är det bättre att komma med önskemål. Men likaväl som jag tycker att det är bättre så tycker många att det är fel. 
 
Vårt fina lilla hus
 
Något annat som tycks stressa många så in i bomben är all vikthets kring jul och julmaten. Det äts julbord var och varannan dag, julbak, julfika, glöggkvällar.. det är mycket kring julen som handlar om just maten. Men jag förstår ändå inte varför folk ser julmaten som någon slags bov? Det är väl inget att stressa upp sig för? Fika gör man väl i vanliga fall också? (Nåja, nästan alla) Och köttbullar blir väl för tusan inte onyttiga bara för att det ligger på ett julbord? Och lax, korv, bröd, sill, skinka och lutfisk? Det är ju för fan bara mat för guds skull. Inga synder för fem öre. 
 
"Det är inte vad man äter mellan jul och nyår som har betydelse, utan vad man äter mellan nyår och jul". Så jävla sant. Hoppas ni äter för fulla muggar och njuter av den här månaden. Mat är både socialt och gott. Själv har jag aldrig fruktat julmaten. Men det kanske beror på att några av mina favoriter befinner sig där eller också beror det på att jag har en hat-kärlek till just bufféer. 
 
December månad började i utmaningarnas tecken och så ska den även få sluta. Har halva månaden kvar på mig att fullfölja alla utmaningar jag satte upp på mitt första KBT-möte. Många är avprickade från listan men har några to go. Det här fixar jag utan tvekan! :)
 


Kommentarer
Lisa

Ja alltså jag blir så jävla trött på vikthetsen i detta land, som blir ännu värre kring jul!

Hoppas att du har en fin dag!

2012-12-16 @ 17:53:16
URL: http://koffeinpralin.blogg.se
Viccy

Fint hus! :)

2012-12-16 @ 19:11:26
URL: http://viccys.blogg.se
sophia

Superfint pepparkakshus ni har dekorerat :)
Ha en bra kväll!

2012-12-16 @ 20:59:50
URL: http://www.soophiiiaa.devote.se
Mikis

På julafton ska jag inte tramsa med maten...! Vill jag ju egentligen aldrig göra i och för sig, men vill inte förstöra den dagen med mina hämmande tankar. Känner mig lite nervös inför julafton och mellandagarna, men det ska nog gå bra... Det är ju vanlig mat, och vanlig mat i normala mängder är ju inte farligt, inte heller lite julgodis kanske... :)

2012-12-16 @ 22:21:04
URL: http://mikismat.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

VägenUpp

Följ med mig på min resa upp! En resa som innebär att jag ska få friskare tankar, en mer hälsosam vikt och finna livsglädjen igen!

RSS 2.0