Lägesuppdatering, igen!

Vad har egentligen hänt på ett halvår?

Livet kretsar fortfarande till stor del kring maten, men inte till 100 %. 
Jag kan träffa kompisar, äta med andra människor och hinner med att leva mitt liv lite mer nu.
Nu för tiden längtar jag efter middagen – jämfört med förut då jag gjorde allt för att slippa den.
Jag får inte längre raseriutbrott om någon av måltiderna skulle bli lite tidigare eller senare än vanligt.
Jag har insett att utebliven motion inte är detsamma som viktuppgång. 
Jag kan prata känslor och öppna upp mig jämfört med förut då personen bara fick ett snäs till svar.
Jag äter upp mina portioner och tar dessutom mer.
Jag har slutat att räkna kalorier – och det är tamejfan det bästa beslutet jag har tagit!
Jag fuskar aldrig med maten längre. Äter mer när jag är ensam än har folk runt mig tex. 
 
Saker jag vill förbättra mig på
 
Säg att middagen skulle bli lite senare än vanligt en dag. Då har jag fortfarande svårt att slänga i mig en "oplanerad" macka till mellanmål innan maten, trots att jag är hungrig. Och det beror nog på att jag är så van vid mina portionsstorlekar vid middagen och hade inte vetat hur mycket jag skulle ta annars.
Jag menar, en normal person behöver inga exakta portionsstorlekar att gå efter. Ibland blir det mer och ibland lite mindre. Det jämnar lixom ut sig under dagen! 
Men jag är fortfarande en sådan person som äter mycket, men vid få tillfällen. Jag vet att jag hade mått bättre att äta ofta, men lite mindre portioner. För det blir ju ändå samma mängd, bara det att man delar upp det? 
Kort och gott – Jag måste lära mig att äta oftare, men i mindre mängd. 
 
Ni har sagt det – och jag har insett det. Kolhydraterna måste ökas på! Jag drar dock inte ner på kolhydraterna av rädsla utan äter hellre en potatis mindre för att orka med en extra köttbit, då det är godare än potatis. Det kanske funkar om man är normalviktig, men i mitt skede så behöver jag den där exakta mängden kolhydrater och får hädan efter dra ner lite på köttet och lägga på en till potatis istället. 
 
Saker jag ska utmana mig med innan sommaren är slut
 
Byta frukostbröd (Ja, jag har fortfarande lite problem med den biten..) Tips på gott bröd någon?
Byta pålägg på mackan. (Saknar mina ostmackor med banan på...)
Prova på sötsaker. (Börjar med mörk choklad och glass..)
 
 
På ett halvår har måendet gått från depp till en jävla massa pepp. Livsglädjen är tillbaka och nu ska jag utmana varje jävla dag för att återigen kunna leva det liv jag är sugen på att leva. För lusten finns där, men det är energin i kroppen som saknas. Och hörni, ett ätstört liv kan nästan inte räknas som något liv, alls. Det finns så mycket roligare att göra på dagarna än att tänka på mat och planering. Livet väntar på oss alla. Släpp dig fri! 
 
 
 


Kommentarer
Sara

Rågform är supergott! Guldkorn också!

2012-07-24 @ 12:16:34
URL: http://rymdpojkar.blogg.se
Saga

Du har verkligen gjort en massa framsteg, bra jobbat!! :D Och bra att du har en plan för hur du ska ta de sista stegen mot friheten - helt rätt! You go girl, jag tror på dig! <3

2012-07-24 @ 12:41:43
URL: http://wanttobehappy.blogg.se/
Astrid

Min absoluta favoritbrödsort är fazers rågform (precis som den ovan). Gillar också rågkusar (smakar typ likadant), god i kvadrat, lantbröd med havssalt och lingongrova! (Och när det gäller lingongrova är original mycket godare än specialvarianten) :)

2012-07-24 @ 13:07:14
URL: http://svederus.blogg.se
Ida

Du har gjort framsteg men nu gäller det att inte stanna av på den platån du befinner dig utan ta nästa steg mot ett friskt liv. Börja med lite mörk choklad efter maten. Det är nyttigt om du är rädd för det onyttiga. Det botar depression och stärker immunförsvaret och innehåller mycket antioxidanter. All choklad är nyttig, inte bara mörk :) Glass kan du börja med att ta som mellanmål. Men inte en liten msk. Enligt mitt schema är ett mellis tre kulor glass i våffla. Men du kan ju ta glass meed bär eller annat om du vill börja med det. En piggelin är INTE ett mellis tex. Jag äter godis UTÖVER all annan mat. Att ersätta godis med mat gör att förbränningen minskar. Man ska alltid äta mat OXÅ. Däremot kan jag äta bullar, paj, kakor som mellanmål nån gång. Men oftast grundar jag med en macka eller yoghurt. Ett mellis är tre dl bärpaj med vaniljsås tex. Tar du en bulle måste du ha nåt mer till. VÅGA utmana nu vännen! Vad väntar du på? Det blir inte lättare imorrn, tro mig. Just do it. Du klarar det! tro på dig själv!

2012-07-24 @ 13:52:18
URL: http://fightforlife.bloggsida.se
isa

NEEEJ. rågform smakar skit! det är bark. Kör fröfria eller äntligen ;) eller polarkaka! Köp sånt du minns att du gillade som liten :)

tycker du ska utmana med glass snart. Varför är det egentligen värre än fil och musli?? det är ju bara fryst form :p

2012-07-24 @ 15:43:53
URL: http://cookiedough.spotlife.se
Anonym

Massa framsteg,toppen!! bra att du skriver ner dem så du kan se det själv på pränt, liksom :) Tycker dina planer är jätebra! men du ska INTE minska på mängden. Tror du istället behöver öka både mängd och antal mål, och stå ut med mättnaden. Satsa på utmaningar som tillför energi som dryck till maten, smör och ost på mackorna, avokado i salladen, mer olja och sås i maten osv. blir ju lite svårare med viktuppgången iom att du inte har nd oxå. Håll fast vid din motivation och kämperglöd, så kommer du nå ditt mål! styrkekram

Svar: Känns härligt att lista upp sina framsteg och se hur mycket man faktiskt har utvecklats. :) Det är så lätt att glömma av det ibland och det känns som man bara står och stampar. Ja, det kanske är som du säger. Inte minska, bara öka – båda portioner och antal mål per dag. Och mättnaden kommer på köpet, men det är något jag helt enkelt får stå ut med I guess.
Och ja, iom att jag inte dricker nd så krävs det lite mer. (Mycket mer...). Motivationen ska jag hålla fast vid, det lovar jag! :) Kram!
Cecilia

2012-07-24 @ 16:14:23
Linda

Hej, hoppas att din dag i Ullared vart bra o shoppat mycket.Jag har inte vart där på jättelänge.Verkligen toppen vad du skriver om framsteg o framtida planer.Och vad du ändrat på. WOW säger jag.Jättekram Linda

Svar: Hej! :) Dagen har vart sååå fin. Asså? Se då till att åka dit, för det är förbannat roligt ;) Hoppas du har haft en bra dag. Kraaam till dig!
Cecilia

2012-07-24 @ 19:52:58
jen

östras bröd är supergott! Sen tänkte jag att om du vill mjukstarta med glass t ex så finns ju twister i två smaker eller kanske prova en halv gb lättglass 500 ml så börjar du någonstans och sen kan du prova dig fram när du känner att det är en piece of cake :) bara en idé :)

2012-07-24 @ 20:45:07
URL: http://thejenna.blogg.se
Natacha

Fin blogg! :)
Kolla gärna in min oh lämna gärna ett spår :)

2012-07-24 @ 23:22:07
URL: http://atstorning.devote.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

VägenUpp

Följ med mig på min resa upp! En resa som innebär att jag ska få friskare tankar, en mer hälsosam vikt och finna livsglädjen igen!

RSS 2.0