Lite mer daltande bara...

Insett att jag inte kan ta det stora kliven på egen hand. Men jag vet inte vem som annars skulle kunna göra det åt mig. Känns som jag åter igen bara går och väntar. Tror fortfarande att jag väntar på något mirakel – som fortfarande inte kommer ske. 
 
Undrar på riktigt vad jag behöver göra för att bli kvitt detta. 
 
Det räcker inte med att byta bröd till frukosten. Och det räcker inte med att måltiderna går ångestfritt. Tjugo nötter extra gör ingen jävla skillnad & bara för att måendet är bättre än för ett halvårsedan så ska jag inte nöja mig där heller. Jag vill framåt på riktigt
 
Har nu erkännt för mig själv att jag inte klarar allt på egen hand längre. De små stegen, som gör lite nytta för huvudet – men inte för kroppen, klarar jag av på egen hand. Men det är de stora, utmanande "farliga" stegen jag vill komma åt. Men vem ska jag vända mig åt?
 
Dietisten hade inte tid förens om flera veckor. Tusan. Ingen idé att vänta på det med andra ord. Och återigen så är jag förbannat rädd för att gå upp i vikt på fel sätt. Tankarna kommer inte försvinna på det sättet.
En viktuppgång måste ske och då vill jag göra det på bästa sätt också! 
 
Känner mig sådär lagom hjälplös idag. 
 
Dagens Horoskop!
För tillfället har du nåt en återvändsgränd. Inget verkar gå framåt och du är frestad att erkänna dig besegrad. Se på detta som ett test av din viljestyrka så kommer du snart inse hur viktigt det är för dig att fullfölja dina planer. Du kommer då att hitta den energi du behöver för att fortsätta, oavsett hinder.
 
(Fytusan vad det stämde idag)
 
Tusen ord blev sagda vid middagen idag. Och efter mycket vridande och vändande på saker och ting så förstår jag ännu mer orden från KBT-mötet. Hela vardagen är en ekvation. Och det är så mycket andra saker än maten som kräver en förändring för att jag ska bli harmonisk. 
Listan jag ska ha med mig till nästa gång på saker jag vill förändra byggdes på med sisådär ett halv A4 efter middagen. 
 
Och nu ska jag och mitt muntra humör kolla på tv ;) Sorry för allt klagande. Men ni ska veta att jag har tröttnat på detta eviga daltande mer än ni har. Det kan ni skriva upp! 
 


Kommentarer
Anonym

Jag känner igen mig så väl i allt som du skriver; De små sakerna gör verkligen ingen skillnad alls, men de stora stegen är för stora att ta på egen hand. Egentligen borde jag prata med mina föräldrar så att jag eventuellt kan börja i KBT, för som fattig studerande har man ju inte så mycket pengar och behandlingar är dyra saker :/
Kram! <3

Svar: Precis så är det!Känner du att KBT hade passat dig så tycker jag absolut du ska ge det ett försök. Visst är behandlingar dyrt. Men du får se det som en investering i ditt liv!! Det är din hälsa det handlar om.
Hoppas du mår bra. Kram!!
Cecilia

2012-11-25 @ 17:11:27
Jen

Det finns inga fel sätt egentligen om du äter mat hyfsat regelbundet och något varierat :) tänk mindre gör mer är ett bra råd från mig!

2012-11-25 @ 19:32:39
URL: http://thejenna.blogg.se
Anonym

Hej tjejen!
Det är starkt att våga inse att man inte klarar allt på egen hand! Jag tror inte du ska vara rädd för att gå upp på "fel" sätt. Det är inte för sent att jobba med tex. "förbjudna" livsmedel, bara för att man når en normalvikt. Det kommer istället att vara lättare du kroppen och huvudet är i balans. kan vara svårt att jobba med tankarna i den situation du är i nu med din undervikt. Däremot går det ju snabbare att nå ett friskt liv om man jobbar med bägge delarna pparallelt, men huvudsaken är ju att du tar dig framåt och att du inte nöjer dig förrens både tankar och vikt är hälsosamma. Vad jag förstår känner du nu att du mest står och stampar...? Kanske är enda sättet att ta hjälp av andra för att stänga alla möjligheter för ätstörningen att fly undan det jobbiga. Du kan inte ta hjälp därifrån du fick hjälp förra gången du gick i behandling? Styrkekramar!

Svar: Hejj! :)Ja, det är sant. Egentligen finns det nog inget "fel sätt" att gå upp i vikt på. Upp ska jag ju oavsett. Och visst kanske det är ännu lättare att utmana med svåra saker när huvudet är i lite bättre balans. Men vill ändå "passa på" att frossa i gosaker nu. Dumma tankar.. för det kan jag ju göra med gott samvete sedan också såklart.

Har faktiskt funderat på att ta kontakt med det stället där jag gick förra gången. Nytt koncept där nu, men fortfarande behandling. Ska fundera på saken!!

Tack för din kommentar. Kram till dig :)
Cecilia

2012-11-25 @ 21:22:19
Helene

Det är väll det där att man aldrig blir redo... Det rätta tillfället kommer aldrig. Det är bara att börja helt enkelt. Allt man har svårt med, bara att beta av från listan, prova nytt, utmana. Alla skrämmande saker, små som stora, de är alla viktiga att testa. Jag är jätteimponerad av att du åker utomlands och jobbar! Men alla har ju svårt med olika saker i sin ätstörning. Du verkar ha det svårare med själva maten? Sånt där kan ju variera så mycket också. En period kan det vara tiderna som är problemet, sedan kanske man bryter dem en period, för att man blir "tvungen" av livet. Och sedan när pressen inte längre finns där så är chansen stor att man återvänder till det gamla trygga... Men som du skrivit många gånger "det ska göra ont". Allt som känns jobbigt och obehagligt, det är just dessa saker du ska göra! Och vad det är för saker för just dig, det vet ju bara du. Kram!

2012-11-25 @ 22:45:49
URL: http://nystig.blogg.se
ellen

Är expert på det här att överanalysera saker och tänka för mkt men det leder ingen vart utan bara till att ekorrhjulet fortsätter snurra...och tänker man klokt så går det egentligen inte att gå upp på "fel" sätt för det som är fel att fortsätta vara i svält (även om man käkar ok så är ju kroppen i svält så länge man är underviktig...).
Det som gäller är ju, både för dig och mig, att bara tuta och köra. Ta hjälp av nd när du är på jobbet, det behövs! Jag är också kluven till dom men har nu ett lager i garderoben, för ska man gå i skolan/arbeta är det mkt lättare att ha dom till hands. För ska man bli frisk går det inte att tänka att jag tar lite mindre den måltiden och mer nästa, alla mål måste vara fullvärdiga! Sedan att det är jäkligt bra att kunna vara flexibel om det skulle diffa på en timme hit el dit men mängderna bör vara dom samma i af.
Hoppas att du inte tar illa upp nu och skriver nog lika mkt till dig som till mig själv faktiskt...

Bara kör nu Cecilia, släpp allt och kasta dig ut för stupet! Våga testa nytt, det som känns läskigt och obehagligt. När du är helt fri kan du äta hur mkt sushi, frukt och kesomackor du vill men just nu kanske du måste våga att testa ngt helt annat?!

Hoppas som sagt inte att jag låter för hård nu, vill bara att du ska våga och inte vara fast i skiten lika många år som mig. Läser jag mellan raderna vet jag att du kan, tror på dig!

Stor kram!

2012-11-25 @ 23:20:24
URL: http://sandal.blogg.se
Hanna

Då måste jag vara lite ful, jobbig och utmanande; vad är fel sätt och varför? Du ska upp i vikt, du vet om det och du vill det (även om det är läskigt. Det är inte behagligt att gå upp i vikt när man är på väg ur en ätstörning, hur man än gör det. Sen som sagt vad är fel och varför tycker du det? Är det friskt eller sjukt det du svarar på den frågan?

Är det fel att gå upp i vikt pga godis och sötsaker? Nej det är det ju inte så länge man äter regelbundet av vanlig mat så man inte får näringsbrister. Dessutom är det förbaskat gott att äta kakor. Är det fel att gå upp av sötsaker om man frågar ätstörningen? Oftast är det ju det, man ska ju inte leva på kex och choklad för det kan man ju inte göra sedan. Nähä, varför inte passa på att njuta? "Tänk om jag inte kan sluta äta godis och blir jättetjock?" Om du ska äta upp ett antal kilon genom att lägga till enbart kakor och godis så brukar man tröttna på det och det förlorar den där magiska auran det ibland kan få (tillsammans med det där läskiga som kretsar runt varje chokladbit) och det blir vanligt och suget försvinner eller minskar till vad som kan betraktas som normalt.

Är det fel att gå upp i vikt med hjälp av näringsdryck? Nej inte ett dugg, man kan ju se det som en medicin som man sätter in för ett medicinskt problem (undervikt) och som man sedan tar bort när problemet är borta. Tycker ätstörningen att det kan vara fel? Jodå absolut kan den det. Att hinka i sig massa kalorier som inte ens smakar gott eller mättar särskilt bra är ju förbannat onödigt om man ser det ur ett ätstört perspektiv. Men om man ser det som medicin är det ju en annan sak.

Är det fel att gå upp fort? Nej det är det ju inte. Då är det ju klart, färdigt och över och man behöver inte kämpa sig igenom det i evigheter. Lite som att rycka av ett plåster snabbt. Det är förbannat jobbigt och gör ont men det gör det en mycket kortare tid än om man segdrar. Tycker ättörningen att det är fel? Jajjamen, då hinner man ju inte vänja sig, psyket hinner inte med och hjälp och usch vad hemskt. Ja, det gör ont under tiden men jobbet att vänja sig vid en normalvikt kan påbörjas mycket snabbare och förhoppningsvis är man då också bekväm med sin normalvikt tidigare eftersom man "tjuvstartat" jämfört med om man går upp långsamt, långsamt.

Är det fel att gå upp långsamt? Nej för en del är det svårt att gå upp och dom får kämpa mycket för det och äta stora mängder mat under en längre tid och då är det så. För dom fungerar kanske inte plåstermetoden och då får det kanske ta lite längre tid för man ska ju inte behöva äta sig spyfärdig sex gånger om dagen, någon måtta får det vara på självplågandet=) Kan ätstörningen gynnas av det? Jodå den kan lätt ta alla sina chanser när man fortfarande är underviktig och kropp och knopp inte riktigt fungerar helt optimalt än så går det fr långsamt får man vara vaksam så att inte ätstörningen kommer och sticker sin långa nos när den inte hör hemma.

Summa.. det finns inget fel sätt, det finns olika sätt att se på det men så länge man når slutmålet spelar det inte så stor roll vilken väg man väljer.

2012-11-26 @ 11:23:49
URL: http://uppfortsomfan.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

VägenUpp

Följ med mig på min resa upp! En resa som innebär att jag ska få friskare tankar, en mer hälsosam vikt och finna livsglädjen igen!

RSS 2.0