Hot Pot.

Hamnade på en supermysig restaurang i de Franska kvarteren där vi åt Hot pot. Är det något ni provat? Det är som fondue, fast på kinesiskt vis. Kort och gott så får man en stor kastrull med kokande buljong som man tillagar/kokar all sin mat i. Kan det bli mer färskt?
Kul att laga sin egna mat. Perfekt för mig som tycker om att sitta och plocka och äta länge. Åt bla god tofu, olika slags kött, massa grönt, svamp och massa knepiga rötter. Gottgott och det mesta föll mig i smaken. (Speciellt tofun). Satt och doppade allt i en god sås som vi fick vara med och göra! En blandning på soya, olja, ingefära och massa chili. 
 
HotPot
 
Tog oss sedan ner till The Bund. Ett fint promenadstråk vid floden med en hejdundrandes utsikt. Det är något visst med storstäder på kvällen. Allt får nytt liv och nya färger. 
 
 
I morgon ska vi hem till en till en kinesfamilj på dagen och på kvällen ska vi äta Pekinganka. Även kallat "anktacos" enligt mig. Haha. 
Nåväl. Nu ska jag sluta ögonen. Jag som brukar ha problem med att somna om kvällarna.. ja, det problemet har jag inte här. Antar att de fullspäckade dagarna kan ha lite positiv inverkan trots allt.
 
Puss & kram


Kommentarer
Tua Esmerald Lövdahl

Jag åt det när jag var i Kina också, flera gånger dessutom! När jag åt var det två olika sorters soppor man doppade i, en starkare och en lite svagare. Köttet som serverades var fårkött. Jag var dessvärre inte så jätteförtjust i det, det var väl mest fårköttet som skrämde då. Men det var över fem år sedan, jag var tolv, så nu skulle jag säkert gilla det! Njut så mycket du bara kan av Kinaresan :D
Matfavoriten för mig var helt klart rätten tomatmedägg :D Knepet att få till det hemma är massor av vitlök och en hel del salt. Man skär tomaten i grova skivor, rör äggen med salt i en skål och wokar sedan på väldigt hög värme i olja. :D

Svar: Åh, vart i Kina har du varit?! :) Och tack för tipset hur man får till tomat+ägg. ;) Storfavorit hos mig med som sagt!!
Cecilia

2013-04-21 @ 14:34:11
URL: http://pavagned.blogspot.se
Tua Esmerald Lövdahl

Svar: Jag var i Beijing i någon dag, men sedan mest i Yangling - fem mil från Xi'an, där terrakottaarmén finns. Var även i Xi'an några gånger och tittade på armén och gick omkring i staden. Fantastiskt! :D

Vart i Kina är det du har varit? Det som kännetecknade min provins var nog den stora mängden vitlök i allt.. Hahah, man åt vitlök med pinnar! Bara som de var. Helt sjukt..

2013-05-01 @ 11:39:58
URL: http://pavagned.blogspot.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

VägenUpp

Följ med mig på min resa upp! En resa som innebär att jag ska få friskare tankar, en mer hälsosam vikt och finna livsglädjen igen!

RSS 2.0