Tre små svar.

Skiljer sig maten i Kina mycket från det som serveras i s.k kinarestaurangerna hemma i Sverige? 

Ett stort ja på den. När vi har kineser hemma i Sverige på besök så tycker de att våran s.k "Kinamat" är svensk mat. Och jämför man med maten här så kan jag nog hålla med. Kinamaten hemma är god och jag tycker verkligen om den. Men den smakar oftast samma. Du är samma smak och du får samma sås, vad du än beställer känns det som. 
En annan stor skillnad är att du aldrig beställer en rätt till dig själv här, som i Sverige. Här delar du på allt. Det är inte en tallrik med "Ris, kött, grönsaker och sås", utan man beställer in var rätt för sig. Mycket bättre på det viset tycker jag! Då slipper man välja en sak man är sugen på utan kan välja och vraka på tio istället. 
 
Har de inte mackor eller bröd i Kina?

Visst finns det, men det är inte så vanligt. För några årsedan när vi hade kineser hemma så bjöd vi dem på mackor till lunchen. De hade aldrig ätit en macka tidigare och visste inte hur de skulle ätas. Så de gjorde en "Big mac" med en hård skiva bröd varvat med majs, ris, pålägg och tillsist en mjuk skiva som lock. Hmm
De äter som sagt mest riktig mat till alla måltider och bröd är det inte ofta man får. (Förutom på hotellen, men då är det oftast vitt rostbröd).
 
En av favoriträtterna. Pumpa. Här med glasnudlar & lite mycket vitlök.
 
Jag skulle gärna vilja veta mer om liksom hurudana ätstörningstankar du har! Om du liksom har svårt med ngt eller om ätstörningen anklagar dig och så. 
Kram :)

Har både tankar och svårigheter, varje dag. Det är ingen dans på rosor och jag tror att jag till viss del alltid kommer att vara i fight med tankar. Skillnaden är bara hurvida man väljer att lyssna på tankarna eller ej. Och på sista delen har jag lärt mig att göra rätt val allt oftare. 
Behöver fortfarande gå upp ett tvåsiffrigt tal och det finns fortfarande stunder då jag lyssnar på fel sida. Men de tillfällena blir allt färre. Det är fortfarande mycket mat som tar emot och tankar som säger åt mig att göra fel saker (och säger att jag gör fel sker). Men en sak i taget och jag mår bättre för var dag som går. :) 
 
 
 
 


Kommentarer
Sara

Låter som du har underbart borta i Kina. Du gjorde helt rätt som lämnade ätstörningen hemma! Låt den nu bara inte komma tillbaka igen när du är hemma sedan
Kramar

2013-04-25 @ 09:40:23
URL: http://resanmotsundvikt.blogspot.se/
Michelle

Åh, det ser fruktansvärt gott ut!

2013-04-25 @ 15:26:32
URL: http://anorexiflicka.bloggplatsen.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

VägenUpp

Följ med mig på min resa upp! En resa som innebär att jag ska få friskare tankar, en mer hälsosam vikt och finna livsglädjen igen!

RSS 2.0