Att bry sig om andra.

Har kommit på mig själv med att intressera mig för mycket i vad andra äter. Vet att det är rätt vanligt när det kommer till oss "ätstörda", tyvärr. Och trots att det har blivit bättre på den punkten så hänger det fortfarande kvar till viss del, tyvärr. Men samtidigt så är det så vårt samhälle ser ut känns det som. Man jämför och letar efter "synderna" folk äter – så man kan ge sig själv en klapp på axeln. Låter det dumt? Ja, det är klart som fan att det gör. Heldumt. Dock tror jag inte att jag är själv i det tänket. 
Man kollar bloggar, instagram och andra forum där matfoton kan tänkas ploppa upp. Och oftast möts man av foton på hälsosam mat. Nyttiga frukostar och kalorisnåla luncher. Visst är det kul att få inspo på hälsosammat. Även jag lägger upp foton på det jag äter ibland. Men samtidigt är det ett val man gör. Ett val och tillfälle att visa upp den "duktiga" sidan av ens vardag. Men det är klart, för vem vill se en bild på en meningslös macka, egentligen?
Vad vill jag komma fram till? Jag vet egentligen inte. Men känner man sig dålig när man kikar runt på dessa hälsobloggar och samtidigt sitter med en semla i näven så ska man komma ihåg att vi inte ser hela sanningen. Det är ett tillfälle för många att endast visa upp den duktiga sidan av deras vardag. Jag slår vad om att samtidigt som de sitter och fotar sina hälsoluncher så döljer det sig nog en och annan godisbit bakom kameran. Sådetså. 
 
Vad vi ser
Sanningen?
(Bilder weheartit)
 
Ibland får man helt enkelt tänka ett steg längre. Eller i bästa fall sluta bry sig helt. Kanske ska man bara se alla de där fotona som just inspiration. För det är kanske det syftet är. Kanske är det bara jag som tänker i dessa banor och jämför. Och om det nu endast är jag som tänker såhär så får jag säga till mig själv istället; Fokusera på dig och ditt liv och sluta jämför med andra. Se på alla tusen foton som just foton och i viss mån inspiration – inte som ett sätt att leva på.  
 
Puss
 


Kommentarer
helene

Det är nog bäst att inte läsa så mycket "hälsobloggar". Många säger att det är onyttigt med mackor, pasta, ris, sötsaker och det ena och det andra... Jag har själv haft en lång period då jag inte ens vågade äta en kycklingsallad på mcdonalds eftersom det var morotsstrimlor i den, och morötter innehåller ju mer än 5% kolhydrater - oh noo!! Även om det nu skulle vara så att allt detta är onyttigt, så blir det ju så himla tråkigt att utesluta allt. Det finns ju så mycket olika åsikter om vad som är hälsosam mat. Antar att det är samma sak som det här med utseendet. Man är inte snygg i allas ögon, och man kan heller inte vara hälsosam i allas ögon. Men i sina egna ögon förhoppningsvis :) Och även om kroppen inte skulle vara 100% nyttig så är det kanske just det som gör en glad och fri. Finns väll inte mycket mening med att gå och vara nyttig genom hela livet. Då kommer man gå miste om mycket annat: partykvällar, fikor, filmkvällar, mm. Dock tror jag de flesta känner som du gör i den här frågan. Men viktigt att påminna sig själv om vad som är viktigast, alltid hälsosam eller mer spontan och fri. Vad gör en mest lycklig i längden? Kram!

2013-01-29 @ 19:45:32
URL: http://nystig.blogg.se
emma

BRA och VIKTIGT inlägg snygging,
jag älskar din ärlighet och erkänner att jag verkligen har varit väldigt besatt av sådant tidigare..!
TACK och stor kram!

2013-01-29 @ 21:43:56
URL: http://www.ungefaer.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

VägenUpp

Följ med mig på min resa upp! En resa som innebär att jag ska få friskare tankar, en mer hälsosam vikt och finna livsglädjen igen!

RSS 2.0