Att stilla sitt sug – Tacosallad

Har man sug efter något så tycker jag att man ska ge efter. Nog för att jag inte alltid ger efter, men jag har blivit bra mycket bättre på det. Har egentligen aldrig trott på förbud gällande något. Tror bara att det triggar igång hjärnan och när man väl tillåter sig det man länge suktat efter så är det lätt att smälla i sig på tok för mycket, just för att passa på. 
Man ska leva som man lär. I know. Men jag jobbar på det! Är man sugen på godis en måndag. Ja, ät då förtusan ditt godis på måndagen. För när helgen väl är kommen kanske man inte alls är sugen på sin chokladkaka. Men då äter man trots att man kanske inte är sugen. Bara för att. Blir som en ond cirkel. 
Och jag har även märkt att när jag tillåter mig själv att äta det jag är sugen på så blir det inte alls lika "heligt". Vilket är bra! Har ju sagt många gånger att jag drömmer om mat och vissa livsmedel. Och det är ju som sagt inte förens jag har fått detta i magen som tankarna och drömmarna försvinner. 
 
Dagens sug botades rätt rejält. Var sugen på sallad samtidigt som jag ville ha tacos. Så hur löser man det? Tacosallad, såklart. 
 
Tacosallad
Tacofärs, couscous, två såser, stekta champinjoner och massa grönisar
 
Fint lunchsällskap och en god tallrik med mat. Nu är jag mätt, nöjd och belåten! Har även hunnit vara iväg och köpa ännu fler "peppböcker". Nu har jag några stycken så jag kan placera de olika böckerna lite varstans i huset. En i väskan, en på nattduksbordet och en i köket. Sedan kan inget stoppa mig ;) Alltid lite motivation nära till hands! Välbehövligt ibland.
 
Nej, dags att bege sig mot jobbet. Matlåda och massa gott får hänga med såklart! Har föresten köpt ett fantastiskt gott, nytt bröd som jag har börjat äta. Saftigt och mättande. Inte något "färdmedel" åt pålägget denna här gången. Nej, nu är det ett riktigt bröd istället, som dessutom smakar just bröd. ;)
 
Ha en myspys kväll! Puss & Kram
 
 
 


Kommentarer
Maja

Gud vad smarrigt det såg ut! Håller med om att man ska försöka följa sitt sug. Jag har dock det problemet att jag inte vet om jag är sugen på någonting. Jag blir ju hungrig och sånt, så mat är jag ju sugen på, men inte någonting speciellt. xD
Hoppas du hade det bra på jobbet! :)
KRam! <3

2013-01-07 @ 16:35:38
URL: http://cuilenya.blogg.se
Lisa

Sv om mätning av mat: Alltså väga tycker jag inte du ska göra. Leder till FÖR stor kontroll och triggar lätt igång miniräknaren. Men att mäta det med dl-mått i alla fall 1 av 2 lagade mål om dagen? Bara för att vänja ögat? Mäta intensivt i början för att stegvis trappa ner. Hur som, något jag tror kanske kan vara bra i alla fall.

Hähähä, har du läst David Batras bok "Det här var ju tråkigt"? Är i alla fall en samling av roliga lappar och felstavningar, kuuuul!

2013-01-07 @ 17:13:46
URL: http://koffeinpralin.blogg.se
linnea

Förlåt mig för min brutala ärlighet men jag måste, även om det inte är min sak att lägga mig i. Låt inte även detta år passera. Sök hjälp - NU! Mer hjälp än vad du får i dagsläget. Oavsett alla dina framsteg så tycks du behöva MER hjälp för att klara det nödvändiga. Du måste komma upp i normala portioner och få till normalt ätande - om det så krävs att du läggs in för ett tag för att få in rutiner och normalitet. Förlåt, förlåt, men jag har själv erfarenhet av denna sjukdom och vet att man lurar sig själv in i det längsta. Jag påståtr inte att du inte gör framsteg, jag menar bara att det krävs mer. Mycket mer. För att bl ifrisk på riktigt. Du mste tillåta dig och våga äta allt - sedan då du är frisk får du givietvis äta så som du önskar. Mycket grönsaker - inget fel med det. Men för att bli frisk måste du gå emot. Skippa grönsakerna helt, ärligt talat. Det är det minst viktiga just nu. Sedan jag kom i kontakt med dig via denna blogg har jag gått upp 15 kilo, återfått lyckan och mitt liv. Du kan också, det behöver inte ta så lång tid. Men ta tag i det, på riktigt!Kramar!

2013-01-08 @ 05:46:20
URL: http://linneahs.wordpress.com
Anonym


Förlåt mig för min brutala ärlighet men jag måste, även om det inte är min sak att lägga mig i. Låt inte även detta år passera. Sök hjälp - NU! Mer hjälp än vad du får i dagsläget. Oavsett alla dina framsteg så tycks du behöva MER hjälp för att klara det nödvändiga. Du måste komma upp i normala portioner och få till normalt ätande - om det så krävs att du läggs in för ett tag för att få in rutiner och normalitet. Förlåt, förlåt, men jag har själv erfarenhet av denna sjukdom och vet att man lurar sig själv in i det längsta. Jag påståtr inte att du inte gör framsteg, jag menar bara att det krävs mer. Mycket mer. För att bl ifrisk på riktigt. Du mste tillåta dig och våga äta allt - sedan då du är frisk får du givietvis äta så som du önskar. Mycket grönsaker - inget fel med det. Men för att bli frisk måste du gå emot. Skippa grönsakerna helt, ärligt talat. Det är det minst viktiga just nu. Sedan jag kom i kontakt med dig via denna blogg har jag gått upp 15 kilo, återfått lyckan och mitt liv. Du kan också, det behöver inte ta så lång tid. Men ta tag i det, på riktigt!Kramar!

2013-01-16 @ 22:05:49


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

VägenUpp

Följ med mig på min resa upp! En resa som innebär att jag ska få friskare tankar, en mer hälsosam vikt och finna livsglädjen igen!

RSS 2.0