Järn

Håravfall, spröda naglar, dåligt minne, frusen och trött? Kanske lider du av järnbrist. Äter man en allsidig kost så brukar man få i tillräckligt med järn. Men det kan finnas många andra orsaker till varför man behöver få i sig mer järn eller har järnbrist. Och för oss damer är det extra viktigt att få i sig tillräckligt av den varan. Det är dubbelt så vanligt för oss tjejer att järnbrist jämför med killar. 
 
Tips på järnrik mat;
– Blod och inälvsmat
– Kött
– Skaldjur / fisk
– Bladgrönsaker
– Fullkornsprodukter
– Pumpa/sesam-frön
 
Vegetarian? Ät då detta;
– Quinoa
– Kakao
– Nässlor
– Sojabönor
– Linfrön
 
 Paltknäcke
 
Något annat jag blev tipsad om var Mjälloms palt-knäckebröd. Låter kanske inte så rockigt, men det smakar faktiskt riktigt bra! Och med en redig mängd leverpastej så blir det extra bra. För att kunna tillgodose sig allt järn så ska man även kombinera med C-vitamin. Ät en apelsin till frukost eller ha på paprika på palt-knäcket. 
 
Ska försöka äta blodpudding i veckan med. Minns dock inte senaste jag åt det, men jag minns att jag tyckte om det. Blodpudding, rårivna morätter, lingonsylt och keso. Låter ju helgott! Vad brukar ni servera er blodpudding med?
 
 
 


Kommentarer
Anonym

Blodpudding äts med lingon o vispgrädde! Så är det :)

2013-01-13 @ 16:21:11
Mikis

Som vegetarian brukar jag se till att äta broccoli var dag, ta "Mitt val vegetarian"-tablett och skölja ner med c-vitaminbrustablett...! :)

Man ska inte dricka kaffe, svart te eller mjölk i anslutning till järnrik mat, för då har kroppen svårare att ta till sig järnet vad jag har förstått..:!

2013-01-13 @ 16:59:16
URL: http://mikismat.blogg.se
Genus

Till blodpuddingen gör jag ofta en röra med rivet äpple matyoghurt och lingon.
Älskar paltbrödet! Har du provat att äta den varmt? Otroligt gott!

Och på tal om mat: har nu provat en varm latte på näringsdryck i cappuccinosmak. Men grejen är att den var fortfarande jättetjock även om den var varm... ingen latte alltså, mer som tjockyoghurt... Hur har du gjort? Att späda ut med vatten är väl inget bra, eller? Kramar!

2013-01-13 @ 20:25:07
URL: http://fyratassarvidminsida.blogspot.se
Ida

Hörde senast häromdagen att kiwi är en riktig c-vitamin boost som (enligt hon som sa det) ska va den ytterst bästa frukten att äta för att få hjälp med järnupptagningen! Tänker om man vill variera sig, eller äta både apelsin o kiwi;)

Va rädd om dig!

2013-01-13 @ 20:31:26
URL: http://Skeptisk.blogg.se
ellen

Blodpudding är typ standard hos mig som fattig student, ha,ha.
Brukar steka den i smör/olja och käka med antingen vitkål el rivna morötter samt oftast lingonsylt (äppelmos funkar faktiskt också) och lite skinka och lite örtsalt som pricken över i:et! :)
Hoppas du sover riktigt gott i natt vännen och försök se till det du gör som är bra, för det är en massa saker!
Kram!

2013-01-13 @ 22:04:44
URL: http://sandal.blogg.se
amanda

tips är även att undvika att dricka kaffe eller thé för tätt inpå en måltid som innehåller järn, hämmar nämligen upptaget. medans C vitamin gör det lättare!



Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

VägenUpp

Följ med mig på min resa upp! En resa som innebär att jag ska få friskare tankar, en mer hälsosam vikt och finna livsglädjen igen!

RSS 2.0