Jordnötssmör, till vad?

Jordnötssmör.
 
Ja, nötter tycker jag ju om, men just jordnöttsmör har jag alltid förknippat med ljust bröd och sylt. Har fått för mig att det är mastigt och inte speciellt gott. Men vad tusan; varför inte prova? Hela världen tycks ju vara frälst och det ska ju innehålla en massa nyttiga fetter och bra proteiner.
Så nu har jag en stor burk från Green Choice som står och väntar i skafferiet. Kanske är jag sent ute med att hoppa på denna trend, men bättre sent än aldrig, right?
 
Men vad tusan ska jag ha det till? För jag misstänker att det finns betydligt bättre (och godare) sätt att äta det på än med just rostbröd och jordgubbssylt.
 
 
 
På mackan? I gröten? I maten? Eller kanske direkt ur burken?
Dela gärna med er av vad ni avnänder ert jordnötssmör till. Hade uppskattats av lilla mig!
 
..och vem vet? Kanske blir jag lika frälst som resten av världen. Ska prova och se. 


Kommentarer
Hanna

keso/kvarg med banan, hallon o en stor klick jordnötssmör - MUMS!
Eller havregrynsgröt, kvarg/yoghurt, banan,russin,hallon o jordnötssmör - MUMS.
Du kan ha jordnötssmör i stortsätt allt! Smoothies, såser, röror, bakverk osv. Banan o jordnötssmör är framförallt gott tillsammans iallafalL! :)

Svar: Ja det verkar som det är ett all around-livsmedel! :D Kanon ju. tack för tipsen :)
Cecilia

2013-05-01 @ 10:52:49
Tua Esmerald Lövdahl

Jag vet, har lite samma problem! Jag tycker det kan bli gott i lagom mängd, typ att ringla lite över vaniljglassen är gott, särskilt om du har ugnsvärmd banan till! Eller så blandar man ned dem i typ bananpannkakor, vilket blir supergott! Har recept här (i korthet är det två ägg + en banan).. : http://pavagned.blogspot.se/2013/04/recept-banan-jordnotssmor-pannkakor.html

Jag har inte testat på bröd. Men ja, ihop med banan är det gott! Man kan ta lite i en smoothie också. Mixade häromveckan en fryst banan med en skvätt mjölk, kakao, vaniljpulver och en tesked jordnötssmör - blev en ljuvlig glass! :D

2013-05-01 @ 11:34:40
URL: http://pavagned.blogspot.se
Ebba

Känns som att jag inte gör annat än kommenterar, haha! :D

*På rostade mackor med banan
*Att doppa t.ex. äppelbitar i
*Eller i smoothie med banan (gärna en lite brunprickig som du skalat, skivat & fryst in) + mjölk/yogurt!
*I sataysås till kycklingspett
*Har inte testat på gröten men ska göra det!

Kram!

2013-05-01 @ 13:18:55
URL: http://mayfrihet.blogg.se
Helene

Att doppa frukt och bär i en klick jordnötssr är gott! Ananas kanske?^^

2013-05-01 @ 13:44:18
URL: http://helenesoderberg.blogg.se
Tillsammansärvistarkare

Vi älskar jordnötssmör, ett superlivsmedel! Vi använder det på mackor (hårda, mjuka o riskakor) med bananskivor, på kvarg/yoghurt-bägare, på gröten, till pannkakor och bara som det är på en sked :p Jättesmaskigt! Hoppas du gillar det :)
Du är så duktig! Stor kram

Svar: Lät supergott alltihop! :) Får se vad jag ska prova först... ;) Tack!! Kram.
Cecilia

2013-05-01 @ 13:44:44
Michelle

Ben&Jerrys har en glassort som heter "Peanut butter cup". Det är jordnötsglass i princip.
Den är väldigt god, men kan vara smått ångestframkallande att äta när man har en ätstörning.

2013-05-01 @ 14:25:04
URL: http://anorexiflicka.bloggplatsen.se
Lova

Bättre sent än aldrig som du säger ;)

Mina favoriter:
..på knäckemacka med skivad banan och flingsalt
.. Låt smälta på ugnsbakad kycklingfilé
..ha som dippa till syrligt äpple i klyftor
..blanda i gröten tsm med lite kakao
.. Bred på chokladmuffins eller kladdkaka (ren och skär njutning dock är det väldigt sällan jag utmanar mig med det, har bara mig själv att skylla på)
..ÄT DIREKT UR BURKEN!!!

En fråga relaterad till förra inlägget , vad äter du när du äter extra mellanmål? Är det bara en frukt eller nåt som faktiskt gör skillnad? Själv har jag svårt att ta extra om det inte handlar om just en frukt ..

Du visar bra jäkla anamma! Härligt tycker jag!
Hoppas du har en skön 1a maj i solen, kram

Svar: Precis! ;)Blanda i gröten med kakao.. Det är just det jag tänkt prova! :D Så det lät inte fy skam. Tack för tipsen. :)

Blir mycket frukt hos mig, ja! Men då är det inte bara EN frukt utan oftast flera eller fruktsallad. :) Men jag ser till att variera mellis och ibland äter jag frukt och ibland mackor, yoghurt, müsli osv... :)

Ha en finfin dag! Kram.
Cecilia

2013-05-01 @ 14:27:06
Elin

Jordnötssmör är jättegott att ha i maten, i till exempel biffar, såser, som topping på fisken och mycket annat gott. Testa att äta det med pannkakor och färsk frukt, eller på mackan med skivad banan. Smaklig måltid ;)

Svar: Jag har förstått att många gör sås på just jordnötssmör! :) Så det får jag se till att prova. Tack för tipsen :))
Cecilia

2013-05-01 @ 14:53:46
Vonskareng

Jordnötssmör och varrrrm pasta så såsen smälter...love it :)))

2013-05-01 @ 16:38:04
URL: http://vonskareng.blogg.se
jonna

Min frukost består ALLTID av havregrynsgröt med 1-2 msk jordnötssmör på! Mums!!! Oavsett om jag äter något annat någon dag så tar jag alltid en skål vid sidan om, det går liksom inte att vara utan haha! :)

Svar: Många tycks vara beroende! ;) Ska smaka redan ikväll!
Cecilia

2013-05-01 @ 17:56:22
matilda

att göra davosgröt med en nermosad banan i, och sedan på morgonen lägga på en klick jordnötssmör... finns seriöst inget godare.

Svar: Lätt super!!
Cecilia

2013-05-01 @ 20:45:20
Anonym

Kvargröra med kakao,vaniljsocker,kanel och en tesked
jordnötsmör i !

Svar: Gott! :))
Cecilia

2013-05-02 @ 09:55:44
beayourdreams.blogg.se

Jordnötssmör på allt typ! Haha :D Ska lägga upp melliset jag åt precis.. Så ska du få se på munorgasm <3

2013-05-02 @ 15:52:34
URL: http://beayourdreams.blogg.se/
Anonym

Gröna äpplen med jordnötssmör! MUUMS

2014-01-18 @ 14:14:10


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

VägenUpp

Följ med mig på min resa upp! En resa som innebär att jag ska få friskare tankar, en mer hälsosam vikt och finna livsglädjen igen!

RSS 2.0