Frågor och svar.

Hejsan,
tänkte börja med att säga att jag älskar din blogg! Den känns ärlig och är väldigt inspirerande! 
Jag har även några frågor som jag undrar om du kunde svara på om/när du har tid och lust. Det är lite om behandlingen på capio... Hur den ser ut.
 
 
Får man olika matschemat eller hur ser det ut med det?
I början när det kommer kan ens matscheman se lite olika ut. Vissa äter halva portioner i några veckor medans vissa börjar med fulla portioner direkt. Det är individuellt det där. Men förutom det så brukar allas matscheman se ungefär likadana ut. Det är som sagt normal mängd vi äter och för de som behöver öka i vikt kan näringsdrycker sättas in. De som är vegetarianer har ett litet annat upplägg. Men i stora hela så är det samma för alla! 
 
Får man en målvikt och vägs man under behandlingen, får man i så fall beta vad man väger eller inte?
Varje måndag är det vägning. Och ja, man får veta sin vikt, vilket jag tycker är rätt bra. Målvikten beror lite på ålder. Men ja, man får en målvikt som man ska nå. 
 
Har man själv mycket att säga till om vad gäller hur behandlingen ska se ut?
Ja, jag tycker att man har väldigt mycket att säga till om gällande hur behandlingen ser ut faktiskt. Grundkonceptet är lika för alla men själva upplägget med planering osv gör man med sin egen behandare. Mycket är individuellt medans grunden är densamma för alla som sagt. Alla behöver ju jobba på olika saker då vi har olika problem. 
 
 
 
 
Vad gör man om dagarna, vad fokuserar man på i samtal osv.
Vad man får och gör på dagarna beror lite på vilket steg man är på i behandlingen och hur långt man har kommit. I början får man knappt gå runt huset medans man efter ett tag får börja röra sig allt mer fritt. Som att gå ner till havet, promenera, åka till stan och fika osv. Annars så sysselsätter man sig med filmer, pyssel, pratar med de andra. (Tur att ni finns J&E) Tiden går faktiskt rätt fort! Det är mycket äta och vila. Dagarna ser rätt likadana ut.
Samtalen? Man fokuserar på det man behöver hjälp med. 
 
Får man vara ute och hur mycket i så fall? 
Som sagt; Olika för alla och det varierar väldigt mycket beroende vart i behandlingen man är. Vissa mycket och andra lite.
 
Är det någon tid på hur länge man får/ska/borde/måste vara där?
Alla har och är olika tid där. Men jag tänker i allafall vara där tills jag är frisk. Nough said!
 
Hoppas du fick svar på alla dina frågor. Någon annan som undrar något? Fråga, iså fall.
 


Kommentarer
Anonym

Vad "brukar" man prata om på samtalen? Försöker man bryta mönster eller är det mer utforskning kring varför man behövt ätstörningen?

2013-11-27 @ 21:43:09


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

VägenUpp

Följ med mig på min resa upp! En resa som innebär att jag ska få friskare tankar, en mer hälsosam vikt och finna livsglädjen igen!

RSS 2.0