God Medicin

Må ha en relativt lätt kropp. Men samtidigt har jag aldrig tidigare känns mig så tung och orkeslös som nu. Har inga muskler som orkar bära upp mig och huvudet är överbelastat. Hopplöst och begränsande. Känner att kroppen inte går på några reserver längre. Min fina kropp har börjat reparera sig! Och det om något kräver energi. Ju mer jag äter desto tröttare blir jag. Borde vara tvärtom, men logiskt nog är det inte så i detta fallet. 
 
Laddade på en rejäl portion vid middagen idag. Mer än jag brukar. Blev tokmätt och trött. Mat ska ge en energi, inte tvärt om. Men så tänke jag efter; åt jag en normalportion?
Inte enligt schemat här hemma i allafall. Är man lika lång som mig så ska man ha minst 4 stora potatisar/1,5 dl okokt ris/1,5 dl okokt couscous/125g pasta... Det var det värsta. Inte så mycket egentligen när man tänker efter. Det är ju en normalportion av kolhydrater. Men i jämförelse till vad som brukar hamna på tallriken, ja är det mycket. Ska inte låta mig skrämmas av tankarna att "det kan bli för mycket". För något sådant tycks inte finnas! Och något annat jag inte ska låtas mig skrämmas av är det där goda, gula man brer på mackan... 2 tsk bregott och 4 msk olja ska dagligen hamna i magen! Japp.
 
Mat är medicin. Och jag vet ingen annan sjukdom där den sjuka tackar nej till sin medicin. Nog för att jag får i mig min medicin i lagom dos varje dag. (Är en rätt duktig patient. ;) ) Men inte all sorts medicin. Det finns fortfarande delar av kostcirkeln jag fruktar och tackar nej till. Något som inte funkar om man vill bli frisk på riktigt. Borde tacka och ta emot istället för att tacka nej och ge till någon annan. 
 
 
Och ärligt talat. Säg någon annan sjukdom som behandlas med godare medicin än den här? Tror knappast att det finns. När jag vågar och får mod i min arma hjärna. Ja, då ska jag njuta av allt det där och på något sätt börja "uppskatta" det jag har framför mig. Inte bara då förvisso. Den här sortens medicin, från alla delar av kostcirkeln är något jag ska njuta av och uppskatta tills jag ligger på dödsbädden om sisådär sjuttio år. 
 
Knäpp dag idag. I morgon ska bli en finare. Ha en bra kväll kära ni. Själv beger jag mig snart mot jobbet. Puss
 


Kommentarer
isa

ja, det är förjävla knäppt. Man har världens bästa, godaste och lättaste medicin framför sig men ändå kan det vara så kämpigt. Skickar en stor kram. Ska inte lite av min chokladmedicin nu.. hoppas du cokså kan unna dig det, det är njutning vännen <3

2012-12-15 @ 17:54:15
URL: http://cookiedough.spotlife.se
emma

Åh, jag älskar att tänka sådär när något känns tufft att få i sig!
Det tar lite tid att våga pussla ihop kostcirkeln, men man mår verkligen bra av det. Kämpa på fina du :)

2012-12-15 @ 19:35:45
URL: http://www.ungefaer.blogg.se
ellen

Ja, det är verkligen knepigt de där...vem vägrar ta en Ipren vid huvudvärk liksom?
Hoppas att du har en bra kväll på jobbet och sover som en prinsessa sen när du kommer hem!
KRAM!

2012-12-15 @ 20:29:48
URL: http://sandal.blogg.se
Emma

Hej.

Hur mycket väger du nu? Och har du någon målvikt?
Lider du av några tvång/ ritualer?

2012-12-15 @ 21:52:40
Fanny

det är inget konstigt att bli trött efter man har ätit. det går massa syre till tarmarna för att smälta maten vilket gör att man känner sig trött. jag brukar tänka på det man lärde sig i biologin i skolan om kroppens system, då förstår man att det går åt MASSA energi till att bara vara, allt som sker i kroppen för varje andetag man tar. det ger en lite perspektiv och jag kan iaf bli lite snällare mot kroppen :)

Svar: Nej, egentligen är det nog inte så konstigt! Och som du säger, krävs det en massa energi till att bara andas så krävs det nog rätt mycket till att smälta mat. Tur att man lärde sig något vettigt på biologin ;)
Cecilia

2012-12-15 @ 21:53:54
jen

haha jag äter nog en halv dl smör om dagen minst ;) Inte när, nu! Kom igen, just do it babe!

2012-12-15 @ 23:22:35
URL: http://thejen.blogg.se
ellen

Skönt att jobbkvällen blev bra, blir det stekbordet av denna kväll? Jag har alltid smör på mina mackor (vanligt bregott, ingen mellanvariant, lätta el annat skit) och det är faktiskt godare! Smörjer tarmarna dessutom samt att pålägget fäster bättre;) våga prova, vet att du fixar det!
Största kramen!

2012-12-16 @ 08:59:45
URL: http://sandal.blogg.se
Vonskareng

Ååh det där vörtbrödet - vet du om det är utan laktos också?:)

2012-12-16 @ 10:36:52
URL: http://Vonskareng.blogg.se
Linnéa

Man kan faktiskt undra hur något som är så gott kan vara läskigt?!
Och som de där över skrev så är det helt naturligt att bli trött efter mat! Speciellt om kroppen inte är van vid att få i sig den mängden. Och i vårat läge så kan man knappt äta för mycket! Om man inte har en benägenhet att spy, då gäller det att både tänka på att det inte får bli för lite ELLER för mycket. Men du behöver inte oroa dig. Kram! ♥

2012-12-16 @ 18:32:22
URL: http://stjarnmoln.blogg.se/
Genus

Det där med tröttheten är en viktig vägvisare. Om man nu funderar vad den kommer ifrån så tycker jag att det är vikten som kan ge svaret. För visst kollar du vikten då och då? Om du ser att vikten ökar så är tröttheten bara en "biverkning" och ingenting att oroa sig för. Om vikten däremot inte ökar så är det en liten röd varningslampa.
Hälsningar/Genus

2012-12-16 @ 22:14:25
URL: http://fyratassarvidminsida.blogspot.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

VägenUpp

Följ med mig på min resa upp! En resa som innebär att jag ska få friskare tankar, en mer hälsosam vikt och finna livsglädjen igen!

RSS 2.0