Frukosttips

Jag är nog inte ensam om att tycka att frukosten är den bästa måltiden på dygnet. Och det är nog även den måltiden som flest personer är sämst på att variera. Det är lätt att man fastnar i sina gamla vanor och äter samma sak dag efter dag. Och det är egentligen lite onödigt då man går miste om så mycket annat gott. Jag ska dock inte säga något då jag själv har ätit samma mat till både frukost och kvällsmål i säkert några månader. Men ibland får jag tummen ur och varierar mig.
Främsta anledningen till att jag inte varierar mig är att jag inte vet vad jag ska välja. Så nu mina vänner, nu ska ni få lite frukosttips som jag tycker att ni ska prova. 
 
Ett: Bas – den klassiska mackan. Kan faktiskt varieras mer än vad man tror. Och är du inte mogen för att byta ut ditt favoritbröd så kan du alltid prova på nya pålägg åtminstånde. 
 
Goda kombinationer
  • Keso (smaksatt eller vanlig) med solmogna tomater + färsk basilika
  • Keso som du blandar ihop med en klick pesto + hackade soltorkade tomater 
  • Keso med färska jordgubbar
  • Leverpastej+smörgåsgurka
  • Stark ost, en skiva rökt skinka + grönsak
Leverpastej och keso pryder ofta mina mackor
 

Två: Bas – toast/varma mackor. Använd antingen ugnen, toastjärnet eller som jag – våffeljärnet för att tillaga mackorna. Tycker nämligen att de blir lite extra goda när man gör dem i våffeljärnet, fråga mig inte varför. En toast kan även ätas till lunch, om man fyller den med lite extra matiga saker. 
Och föresten. Knepet med att lyckas med sin toast är att smöra utsidan av brödet innan man lägger den i järnet. Då blir det lite extra krispigt och gott. 
 
Tips till fyllningar
  • En klassisk fyllning med stark ost, rökt skinka, tomat och oregano är ett vinnande koncept
  • Keso, färsk basilika + tomat
  • Ost, skinka, banan och curry (En favorit hos mig)
  • Stark ost, skinka och stark senap 
  • Champinjoner, senap och stark ost
  • Cahmpinjonstuvning
  • Pesto, ost och hackade oliver
  • Ananas, ost och curry
  • Jordnötssmör, banan och gärna lite lönnsirap
  • Tonfiskröra
 
Tre: Bas – Ägg. Ja, ägg är väl det livsmedlet du kan använda till mest saker. Jäkligt nyttigt och användbart livsmedel helt enkelt. 
 
Tips på vad du kan göra med ägg
  • Omeletter med olika fyllningar. (Svamp, bacon, spenat, tomat, kyckling...bara fantasin sätter gränser)
  • Stekt ägg att ha på mackan
  • Kokt ägg + kaviar (Gärna löskokt, mums)
  • Scrambled eggs (Även här kan du blanda ner lite saker. Rökt skinka + färska kryddor tex)
En gofrulle på segelbåten i form av scrambled eggs och färsk melon
 

Ett måste på mitt frukostbord är även frukt/bär. Funkar till det mesta och nu på sommaren så finns det så otroligt mycket frukt och bär att välja på. Vinbär, jordgubbar, hallon, björnbär, blåbär.. you name it! Blanda ner det i yoghurten, gör en somrig smoothie eller ät de som de är. 
 
Har ni tips till moi på lite andra goda frukostar så tar jag gärna emot förslag. PUSS


Kommentarer
isa

Mhh. gott :) blir alltid så sugen på frukost av frukostbilder. jag måste rekomendera min favorit; vaniljyoughurt med allbran och torkade plommon. Såå god kombo :) kram till dig

2012-07-19 @ 15:13:05
URL: http://cookiedough.spotlife.se
Caroline

Såg jätte gott ut allt!
Men du glömde ju gröten. Godaste jag vet.
Havregrynsgröt med kardemumma i, eller kanske rivet äpple.
Jag är ju konstig och vill gärna ha soygurt och kvarg med massa kanel på.
Vanlijyoghurt banan och sylt.
Låter konstigt men blir så milt, varmt och kallt gott. Smaskens

2012-07-19 @ 18:04:07
URL: http://carro6.blogspot.com
Linnea

ååhhhhh jag som varit sugen på varm-macka i fleraa dagar! inte blev det bättre nu... =( hehe

kram kram

Svar: haha, se till att göra dej en redan ikväll ;)
Cecilia

2012-07-19 @ 20:35:10


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

VägenUpp

Följ med mig på min resa upp! En resa som innebär att jag ska få friskare tankar, en mer hälsosam vikt och finna livsglädjen igen!

RSS 2.0