Lite svar

Tänkte passa på att slänga in lite svar innan jag lägger mig.
-Vad är ditt BMI/BMI-mål?
Har inget riktigt BMI-mål. Men mitt första mål är att återgå till den vikt som jag hade i somras. Då var jag sund, pigg ,frisk och framför allt betydligt snyggare än vad jag är nu.
-Vilken linje gick du på gymnasiet?
Jag gick media och trivdes som handen i handsken. Vi pratade i radio, filmade, designade webbsidor, skrev tidningar/magasin, fotade and so on. Sista året fick man även inrikta sig på något och då valde jag foto.
Vad är dina framtidsplaner?
Jag ska söka in till en skola nu i veckan faktiskt. Det är till en kurs som är på ett år. Dock kommer jag bara läsa "för skoj skull" då det inte är någon kurs som jag kan dra nytta av när jag söker in på högskolor m.m. Varför ska jag läsa det då undrar ni? Haha men tanken är att komma iväg till en ny stad, läsa något som jag är intresserad av, träffa nytt folk och få stå på egna ben lite. Så jag ger det en chans tänkte jag :)
Det är första steget i mina framtidsplaner. Om jag inte kommer in på den kursen så blir det en långresa till hösten istället. :)
Kan inte du berätta din "sjukdomshistoria" hur du kom in i ätstörningens klor?
Det var sommaren till nian som jag första gången hamnade i ätstörningens klor. Jag var på konfirmationsläger i en månad och det var där allt rasade. Det var inte utav någon "speciell händelse" jag hamnade där utan det var väl till en början rätt oskyldigt, men sen rätt som det är så är man fast!
..och den här gången vet jag inte vad som gick snett. Allt rasade efter det att jag kom hem från USA-resan. Anledningen? – Jag vet faktiskt inte. Bara jävligt förbannad på mig själv att jag lät det hände en gång till. Det går snabbt att hamna i skiten men det tar då en evighet att ta sig upp igen.
Vad tycker du är lättast vs. svårast att äta?
Lättast att äta är nyttig mat som jag är van vid. Svårast att äta är oförberedda mål. Jag klarar nog av de flesta livsmedel, bara jag har fått förbereda mig på det innan. Sen att jag inte är ett fan av pizza och chips är en annan sak. Men det har inget med ätstörningen att göra. Väljer hellre naturgodis framför chips och "varma mackor-pizzor" (kan man säga så?) framför pizza. Men det är bara för att jag tycker att det är godare.
Hur äter du under en dag? Äter du efter matschema?
Har insett att jag kanske inte äter så jävla bra under en dag trots allt. För det händer ju på tok för lite med vikten! Jag ser dock alltid till att få i mig ordentlig frukost, middag och kvällsfika. Får i mig de andra målen också såklart, men de tre jag nämnde är de som alltid är fulländade. Och det beror på att det är de målen som intas här hemma och inte på jobbet.
Jag äter som sagt inte efter något matschema. Har dock gjort det tidigare så vet vilka mängder som är nödvändiga att få i sig osv. Det är både bra och dåligt att inte ha ett matschema att gå efter. Det är skönt att kunna variera sig och inte alltid vara så puttinutt-noggran. (Fast det kanske jag behöver vara). Och det dåliga är ju då som sagt att det är lättare att missa mål då jag inte är "tvungen" att äta det.
Har du ngt eget "behandlingsupplägg"för dig själv eller så, nu när du inte är under ngn behandling utan "försöker själv"?
Tyvärr inte. Men borde nog ha ett litet upplägg så att jag kommer någon vart snart.
Överväger du att ta ytterligare hjälp ngn gång? Om du inte känner att du kan själv?
Funderar på att söka någon form av hjälp varje dag. Just för att ha någon att prata och bolla tankar med. Är rätt isolerad med mina tankar. Det är jag och dagboken som vet vad jag tänker. Men jag känner inte för att ta kontakt med äs-klinik och få "deras regler". Hade hellre velat ha en person som jag endast pratade med.
Vad har du för åsikt om ND's?
Tycker att det är kanon att ND´s finns tillgängligt. Dricker som sagt inga nu, men när jag gjorde det så valde jag alltid smakerna cappuchino eller choklad. Chokladen frös jag in och åt som glass (tre "glassar" om dagen, vilken lycka va?" ;) ) och den med cappuchino-smak värmde jag och drack som kaffe. När jag väl slutade med ND´s så saknade jag faktiskt dom lite. Haha. Konstigt, men så vare! Dock är det inget jag hade velat börja med nu igen. No way!
Med tanke på att jag inte dricker ND´s nu så är jag även medveten om att mängden extra mat som ska ersätta dem är rätt stor varje dag. Drack ju som sagt tre stycken om dagen förut utöver matschemat. Nu går jag inte efter matschema plus att jag inte har ND´s. Så det krävs en del från min sida! Men detta ska jag fixa :)
Det var allt 


Kommentarer
Jen

Känns som jag lika gärna kunnat svarat på dessa frågor. Speciellt det där med att det gick snett utan avsikt och synen på matschema och vikt mål.



Kämpa på!

2012-03-14 @ 00:01:08
URL: http://thejenna.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

VägenUpp

Följ med mig på min resa upp! En resa som innebär att jag ska få friskare tankar, en mer hälsosam vikt och finna livsglädjen igen!

RSS 2.0