Dag 1 – Shanghai.

Vilken dag, vilket dygn!
I går morses, lördag vaknade jag upp i min säng hemma i Sverige. Nu ligger jag också i en säng – fast i Shanghai, Kina. Det har vart en lång dag må jag säga. Det är mycket som har hunnits med. Pang på från det att vi steg av planet. 
 
Sedan jag vaknade i igår morses har jag..
 
...haft två flighter varav en på nio timmar.
...ätit kineslunch bestående av vad-vet-jag?
...ätit färska jordgubbar, mango och annanas för tre små kronor. (Drömmen att det är jordgubbsäsong här!)
...vart hemma hos en Kinesfamilj och gullat med goaste kinesbarnet.
...blivit bjuden på sju sorters helknäppa kakor. (Tack, men nej tack)
...redan hunnit shoppa så att fötterna värker.
...shoppat nya, stabila dojjor – just för att fötterna värkte. 
...gått loss tre gånger hos fruktgubben.
...och slutligen avslutades dagen med en hejdundrandes sushimiddag.
 
Allt detta sedan i går morses – utan sömn. Det är ett under att jag inte har däckat i en buske under dagen! Men då det är så mycket spännande att uppleva hela tiden så hinner man liksom inte känna av den där tröttheten. Maten har också gått fint! Ätit stup i kvarten. (Det finns ju så mycket gott...) 
Och precis som jag lovade mig själv så släppte jag på alla spärrar så fort jag klev på planet. 
 
Oregelbundna tider (Middag mitt i natten och frukost på kvällen, typ. Tidsomställning ni vet), mååånga mål mat, annorlunda mat, mycket mat och framförallt god mat. Älskar Kinas matkultur. Mycket plock och mycket mat som faller mig i smaken. Älskar det! Och det bästa (förutom sushin) väntar oss i morgonbitti (!!)
 
Lunchen.
 
Nöjd över dagen. Bra start på en bra resa. Känner redan en frihet jag inte lyckas känna hemma. Men nu, efter trettio timmar är det dags för sömn! Men först blir det lite mer mango. 
I morgon väntar yttligare en lång, spännande dag. Hoppas ni har det bra hemma. Kram från mig!
 


Kommentarer
Anonym

Åh så härligt det låter! Njut av resa, det förtjänar du:)

Svar: Tack. Det ska jag verkligen göra. :D
Cecilia

2013-04-14 @ 13:49:03
Sandra

Frälst är nog bara förnamnet;) Jag var till att börja med skeptisk mot mullbär men de smakar ju kola, super goda! :)

Tror också att du kommer lyckas:). hoppas du får en toppen resa, vill också ut på äventyr. Vilka reser du med och vad är målet med denna resan? Bara för njutningen skull? :D

2013-04-14 @ 14:13:08
URL: http://www.saaka.blogg.se
Genus

Jag hoppas din resa blir grymt skön och inspirerande! Maten på bilderna ser väldigt gott ut! Men jag hoppas att det blir mer bilder på resten av Kina! Ha det gott!

2013-04-14 @ 15:57:00
URL: http://fyratassarvidminsida.blogspot.se
Sandra

Åh vad mysigt. Vad jobbar din pappa med för något? Tycker det låter som att du har en toppen plan för resan :) Hoppas du och din syster får det underbart tillsammans!

2013-04-14 @ 16:57:07
URL: http://www.saaka.blogg.se
Elin

Åh, Gud så härligt att vara framme! Är man en flygrädd person som jag, så är det alltid extra skönt att veta att du är framme! :)
Jag blir så jävla avis på dig, speciellt med frukten!!!! Jag ska väl inte klaga, kycklingfilé och ris för mig idag. Haha, vilken skillnad!!
Ha det så himla skönt nu! Kram

2013-04-14 @ 17:03:37
Hanna

Åh, plockmat är bäst! :D
Lite hatkärlek till tacos, då jag alltid blir lite väl matglad och blir så HIMLANS mätt, höhö ;>

2013-04-14 @ 20:54:55
URL: http://trytobehappy.blogg.se
Linnea

fy helskotta så gott det där såg ut!!!

Svar: Det var det!! :D
Cecilia

2013-04-17 @ 22:06:11


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

VägenUpp

Följ med mig på min resa upp! En resa som innebär att jag ska få friskare tankar, en mer hälsosam vikt och finna livsglädjen igen!

RSS 2.0