Recept – Ugnsbakad Chokladgröt

Jag kom på att jag ville ha ugnsbakad gröt efter att jag hade kokat gröten. Därför skiljer sig nog detta receptet lite jämfört med hur man "ska" göra ugnsbakad gröt. Men som sagt, improvisation är det bästa. Och den här gången blev det faktiskt riktigt lyckat! 
 
Ingredienser 1 person:
– 1 dl gryn. Jag använde mig av havre & quinoa, men funkar med vilka som helst. 
– 2 - 21/2 dl vatten
– Kakao (Tog någon matsked då jag älskar stark chokladsmak)
– Jordgubbar
– 1/2 mosad banan (om man vill)
– Lite salt
– Äggvita
– 1/2 tsk bakpulver
 
 
How to do denna magiska skapelse:
Värm jordgubbarna, mosa och lägg i en ugnsanpassad form. Koka sedan hederlig gröt på spisen och gegga i slutet ned den mosade bananen om man vill det. Tillsätt tillsist äggvitan och rör om. När gröten är klar blandar du i bakpulvret. Häll sedan över gröten i formen tillsammans med jordgubbarna (funkar med andra bär också, såklart) och skjutsa in i ugnen på 225grader i ca 10-15 minuter eller tills den har fått en fin yta och ser aptitlig ut helt enkelt.
 
Innan den for in i ugnen
 
Redo att ätas
 
Lyxfrukost tillsammans med iskall apelsin och mackor. Nästa gång ska jag göra "äpplepaj" istället.
Hoppas det smakar. Puss


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

VägenUpp

Följ med mig på min resa upp! En resa som innebär att jag ska få friskare tankar, en mer hälsosam vikt och finna livsglädjen igen!

RSS 2.0