Recept - Rabarberchutney.

Gjorde en skörd på rabarber. Gigantiska. Och idag kom de till användning. Gjorde storkok på rabarberchutney. Blev en spännande smak. En blandning av sött, surt, starkt och salt. Haha. Allt i ett. 
 
Vad kan man ha rabarberchurney till? Passar till grillat. Sen kan man även göra marmelader, sylt och saft. Men det får bli vid nästa skörd tänkte jag. Tycker sådana här saker är perfekta ge-bort-presenter. Häll upp i fina burkar, på med fint lock och ett snöre runt. Tycker om att ge bort saker som jag har skapat. 
 
Rabarberchutney.
 
Ingredienser:

500 g rabarber
1 tsk ingefära
5 dl socker
2 st rödlökar
1 1/2 msk ättikssprit 24%
3/4 dl vatten
1 1/2 msk curry 
2 tsk salt
2 tsk spansk peppar (chili)
8 st torkade aprikoser
 
Hur?

Skär rabarbern i ganska små bitar (1cm) och hacka rödlöcken fint. Riv ingefära. Koka rabarber, lök, ättikssprit och vatten i ca tio minuter. Lägg i övriga ingredienser och låt koka i 30-40 minuter. Rör om mycket under tiden! Låt svalna en aning och tappa upp i burkar. 
 
Smaklig spis. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

VägenUpp

Följ med mig på min resa upp! En resa som innebär att jag ska få friskare tankar, en mer hälsosam vikt och finna livsglädjen igen!

RSS 2.0