Recept Glutenfritt må-bra-bröd.

En stund över? Sugen på något gott och mättande? Sugen på något nytt?
 
Här kommer receptet på brödet jag bakade häromdaen. Och har ni några goda tips så får även ni gärna dela med er. Gärna glutenfritt!
Använde mig av samma grund i bägge bröden. Men jag hade lite olika nötter och torkad frukt i de olika. Det gick verkligen på ett kick att veva ihop detta. Förvisso ska det gräddas i ca en timma i ugnen. Men då sköter det som sagt sig självt. 
 
Ingredienser för en limpa:
4 dl krossat linfrö
2 msk fiberhusk 
1 tsk salt
2 tsk brödkryddor
250 g kesella/kvarg
6 st ägg
2-3 dl hasselnötter
15-20 st torkade aprikoser
 
Hur?

Sätt ugnen på 175 grader. Börja med att hacka nötter och torkad frukt.
Blanda sedan samman alla ingredienser till en tjock smet och låt stå och vila en stund. 
Olja/smöra sedan en form och häll i smeten. 
Grädda sedan brödet i ca 60 min. Ta ut brödet och låt svalna lite under en bakhandduk innan du skär upp det. 
 
 
Tips: Byt ut och variera nötter och torkad frukt.
Valnötter, mandlar, russin, katrinplommon, kanske kokos..? Prova er fram lite. 
 
Svep limpan tillsammans med goda pålägg. Ost, cream cheese, skinka, leverpastej.. you name it! Smaklig spis mina vänner, smaklig spis. 

Kram.


Kommentarer
Anna

Åh så gott :)

Svar: Suupergott :)
Cecilia

2013-05-24 @ 22:49:18


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

VägenUpp

Följ med mig på min resa upp! En resa som innebär att jag ska få friskare tankar, en mer hälsosam vikt och finna livsglädjen igen!

RSS 2.0