Ugnsbakad gröt – Recept.

Den första reaktionen jag fick på den här frukosten var; Hur har du tid?
Men faktum är att det förmodligen tar längre tid att tina, bre och äta mackor än att äta detta bakverksliknande mästerverk till frukost. Två minuter fix (på sin höjd) och under tiden den är i ugnen hinner du pilla med andra saker. 
 
Jag antar att ni blev lite sugna, så här ska ni få recept. Har testat två olika sorters ugnsbakad gröt. Ena där jag kokade gröten först och den här, där den fick lagas endast i ugnen. Skillnad? Den varianten där jag kokade gröten först blev nog aningen saftigare. Eller så berodde det på att jag hade inne den andra varianten lite för länge.. får göra nytt försök innan jag uttalar mig! Haha. 
 
Recept 1 portion:
1 dl gryn
1 ägg
3 msk kaffe
4 msk mjölk
1 tsk bakpulver
2 tsk chokladpulver (kakao eller liknande)
Sötning av något slag. (Socker, banan, stevia...)
 
How to do:
Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt sedan ägg, vatten och mjölk (och banan). Blanda ihop och lägg i en smord, ugnsäker form. Grädda på 225 g i ca 15 minuter. (Det varierar). 
 
Innan ugnen. 
Ready to eat.
 
Jag hade även i lite blåbär. Men egentligen kan du ha i vad som helst. Vad man är sugen på helt enkelt. Vaniljpulver, jordnötssmör, olika bär.. lite variation vettja! 
 
Tips: Ät med keso + jordnötssmör. Mättande och den kalla keson gör sig utmärkt med en varm grötkaka. 
 
Hoppas det smakar. Och har ni någon annan ugnsbakad variant ni provat så dela gärna med er.
Kram.


Kommentarer
Viccy

Gott! :)

2013-05-03 @ 18:13:54
URL: http://springaren.blogg.se
Anonym

Ska definitivt provas imorgon till frukosten! Tack för receptet :D

Svar: Säg vad du tyckte sen :D
Cecilia

2013-05-03 @ 18:14:44


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

VägenUpp

Följ med mig på min resa upp! En resa som innebär att jag ska få friskare tankar, en mer hälsosam vikt och finna livsglädjen igen!

RSS 2.0