Att ladda inför en ny vecka

Godmorgon fina ni!

Hade en riktigt bra dag på jobbet igår. Kände mig sådär nöjd när jag gick därifrån. Och idag är det söndag, vilket betyder sista jobbdagen innan lite ledighet. Det tackar vi för. Lite typiskt att jag är ledig i mitt i veckan då inga andra är lediga bara. Men jag ska roa mig bäst jag kan med lite utflyckter till städerna runt omkring. Men innan ledigheten ska jag plöja mig igenom en grå söndag med dunkande huvudvärk. Har dock lyckats övervinna alla känslor som förr brukade uppstå på söndagar. Istället kan jag i dagsläget njuta av Söndagar och se dagen som ett ypperligt tillfälle att ladda inför en ny vecka, men nya utmaningar. En vilodag för kommande vecka, helt enkelt! 
 
Söndagsfrukost

Veckans utmaning blir bland annat att lägga till yttligare ett mål per dag. Inte minska de andra, för att dela upp. Utan lägga till 1-2 fler mål/dag, utan några konstigheter. Min första tanke var att jag skulle behöva sätta klockan på morgnarna för att hinna med alla mål. Men sen ångrade jag mig, snabbare än jag ens han tänka tanken. Jag vänder kanske på det åt andra hållet istället. Att gå och lägga mig lite senare med andra ord. Eller så tuggar jag och ser glad ut, trots att hungern inte infinner sig till varje måltid. Det är också ett alternativ. För kroppen kommer vänja sig, och när den har vant sig vid många, stora, regelbundna måltider så kommer jag inte känna av någon stenmättnad längre, tror jag. 
 
Tar och använder dagen till att fundera lite. Ska kolla film, äta gott och till sist jobba. Puss & Kram


Kommentarer
Lina

Kämpa på fina du!! Det blir bättre. Vet hur jobbigt det är när kroppen är trött, men du får vila och fylla på med energi. Kroppen har ju tagit mycket stryk av svälten så man får se till att ge den de bästa förutsättningarna för att repaera sig.
Appropå att äta fler mål. Vore det inte enklare att lägga till lite mer energi/fett i de måltider du äter? Jag vet hur lätt det är att tro att man äter mycket men äter man mycket grönt/frukt/keso blir det inte så mycket energi. Det är ju minst ångestfritt att äta sånt som känns nyttigt och som man är van vid men ska man komma bort ifrån äs-mönstret är det nog bra att gå rätt emot alla fobier och förbud och även äta sånt som är "förbjudet" enligt anorexin. Du kanske skulle ha hjälp av ett måltidsmått så du ser att du verkligen får i dig en hel protion? Vet att du skrev att du gillar att småplocka med maten, men just nu när du kämpar för att bli frisk är det ju viktigt att du får i dig tillräckligt. Du skulle ju kunna lägga upp maten med ett måltidsmått i en form och sedan sitta och plocka med den om du vill? Men plockandet är ju liten en del i sjukdomen? Jag kan tänka mig att det känns ångestfyllt när du ser en full portion på en tallrik? Jag har själv haft sånna tankar, men det är viktigt att gå till grunden med dem.
Om det är jobbigt att känna sig mätt hela tiden är det ju bäst att äta mer energitäta saker och inte fylla ut magen med grönsaker. Skippa alla lightprodukter, kör på riktigt smör, ost, mjölk, avokado, hela ägg osv. Man kan ju äta sig upp i vikt på "safefood" men då kommer man ju inte så långt med tankarna. Det misstaget har jag i af gjort och jag skulle inte rekomenderanågon att gå den vägen. Kämpa på fina du!! Du är en sann inspirationskälla som inte ger upp. Kram

Svar: Tack för dina kloka åsikter. Har redan sett till att byta ut alla lightprodukter mot fullfeta. Så fett får jag i mig dagligen. Både genom mjölkprodukter, såser och nötter. Men du har rätt, man kanske lätt luras att tro att man har ätit mycket när man sitter och småplockar, som jag gör. Känns kanske som man har ätit mer än man faktiskt har när man har tagit många portioner. Även ifall de är små. (Vilket det dock inte är) ;)

Och nästa steg är som du säger att inte bara äta "safefood". Dels är det ett "tråkigt" sätt att gå upp i vikt på och dels får man inte väck alla jobbiga känslor och tankar kring den "jobbiga" maten. Vet att jag måste jobba på det och hoppas även att mina "pratpersoner" ska hjälpa mig över den tröskeln, trots att det bara är jag som kan göra jobbet i slutendan. Men en push kommer inte skada.

Hoppas du har haft en fin söndag! Kram
Cecilia

2012-10-21 @ 16:17:11


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

VägenUpp

Följ med mig på min resa upp! En resa som innebär att jag ska få friskare tankar, en mer hälsosam vikt och finna livsglädjen igen!

RSS 2.0