Brödrecept nummer 1

Hembakat
 
Från ihåliga, luftiga äggvite-bröd till saftiga, mjuka och mättande bröd. Vet vad jag kommer fortsätta att äta hädan efter i allafall. Och jag kan intala mig bäst jag vill att de där "fejkbröden" var goda som jag tuggat i mig under min dumperiod. Men om jag tror på det där själv så vet jag att det bara är ren och skär inbillning
 
Ett gott bröd för mig? Lagom grovt, saftigt, mättande och hembakat. Sedan är mina smaklökar och magen nöjda. Har provat en hel rad av brödrecept. Men tror att jag börjar närma mig mina favoriter! Och oavsett om det står i receptet eller ej så brukar jag alltid slänga ner nötter och/eller torkad frukt. Både för smaken och mättnaden! 
 
Och otålig som jag är så brukar jag satsa på bikarbonatsbröd eller liknande som inte behöver stå och jäsa sådär störande länge. Men vem vet; ni kanske är lite mer tålmodiga än mig. Förhoppningsvis i allafall!
 
 
Ska jag vara ärlig så höftade jag lite, precis som vanligt! Och dessutom vet jag inte vad det kallas. Tippar på att det var filmjölkslimpa. Men grunderna är (typ):
 
För två limpor
 
1 liter filmjölk
8 dl vetemjöl eller 6 dl vetemjöl + 2 dl grahamsmjöl
2 tsk salt
2 tsk bikarbonat 
2 dl mörk sirap (hade hälften honung)
1 dl solrosfrön
(Även gott med torkade aprikoser, russin, katrinplomon, nötter....) Vad du har hemma helt enkelt. 
 
Blanda, blanda och blanda. Häll upp i två välsmorda formar och in i ugnen på 175 grader. Det stod att det skulle ta en och en halv timma. Men jag hade endast inne dom i 1 timma då jag tycker om lite degigt bröd. 
 
Det kan hända att solroskärnorna blir en aning gröna. But don´t worry. Det är bara bikarbonaret som missfärgar en aning. Inget att bli skrämd av! Ät nybakt med stark ost. Sen har du en god smörgås. 
 
Good luck. 
 
 
 


Kommentarer
Linnéa Johansson

Filmjölkslimpa<3

Svar: Visst är det gott!!
Cecilia

2013-09-16 @ 10:03:38
URL: http://linneascheffler.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

VägenUpp

Följ med mig på min resa upp! En resa som innebär att jag ska få friskare tankar, en mer hälsosam vikt och finna livsglädjen igen!

RSS 2.0