Kvällstankar

Man skulle kunna tro att jag har ryggat tillbaka när det gäller maten idag. Men så är då inte läget – snarare tvärt om. Har vart ovanligt hungrig idag, vilket har resulterat till större och fler måltider än vanligt. Måste bara dela med mig av en tanke som slog mig förut. Nu går jag ju upp i vikt utan näringsdrycker, och då kanske ni förstår hur mycket jag behöver gorma i mig på dagarna ;) Jag mår bra av att slippa näringsdryckerna, men sen då? När jag väl är uppe på normalvikt? Vad ska jag ta bort för att inte fortsätta rusa upp i vikt?
När man går upp i vikt med hjälp av näringsdrycker så äter man normala portioner och dricker dem utöver – för att just gå upp i vikt. När man väl har nått sin målvikt så plockar man bort de där drickorna, men fortsätter att äta som man har gjort och står då still i vikt. Men nu när jag bara äter och äter så vet jag inte hur mycket jag ska "minska" i matväg för att sluta gå upp. Visst, det är lång tid tills jag behöver minska på något överhuvud taget, men det var bara en tanke som slog mig. Och en tanke som ni kanske har svar på?
Jag inser att det lättaste hade vart om jag istället gick upp i vikt med hjälp av ND´s, men jag är samtidigt glad att jag klarar allt utan dem. För mat är mycket godare, faktiskt!
Fundersam tjej

Så, har ni några smarta tips på hur man ska gå till väga när man väl har nåt sin målvikt och ska sluta gå ner i vikt? Tror nämligen att risken finns att man tar bort för mycket – för att vara på "säkra sidan". Och det vill jag inte ska hända. När jag väl är uppe ur detta jävla träsket så kan jag försäkra er om att jag adrig kommer trilla tillbaka. En gång är för mycket – och två gånger är två gånger för mycket.
Nu – tv och sedan blir det bingen. 


Kommentarer
Anonym

Ju mer du går upp i vikt desto större blir din förbränning. Jag tror faktiskt att kroppen inte vill ha mer mat än vad den behöver när du är i balans (Normalviktigt.) och att du alltså inte kommer behöva reglera maten alls.

Kram!

2012-05-28 @ 22:31:09
Linnéa

Ju mer du går upp i vikt desto större blir din förbränning. Jag tror faktiskt att kroppen inte vill ha mer mat än vad den behöver när du är i balans (Normalviktigt.) och att du alltså inte kommer behöva reglera maten alls.

Kram!

2012-05-28 @ 22:31:21
URL: http://linneajoha.blogg.se/
Saga

Dina laxburgare såg ju jättegoda ut!! Och vad roligt att göra en nyttig variant på hamburgare! Ska jag testa någon gång :) sen dedär med maten. Har du inte någon dietist som hjälper dig med det? Om inte så tycker jag verkligen du ska rådfråga någon sån så du får veta hur mycket du behöver äta. Sen tror jag också att du kommer känna efter hur mycket du behöver. Inte konstigt att du är hungrig nu, du är ju underviktig. Men din kropp är smart och när du börjar närma dig normalvikt tror jag kroppen kommer fatta det själv och du kommer helt enkelt känna vad du behöver äta för att hålla normalvikt. Det är ju så det är tänkt att vi ska fungera :) men som sagt, jag tycker du ska fråga någon som är utbildad inom näringslära! Kram!

2012-05-28 @ 22:44:57
URL: http://wanttobehappy.blogg.se/
Saga

Sv: Ja det är verkligen ett stort ansvar du har på dina axlar. Men jag måste säga att du verkar fast besluten om att du vill bli frisk och det är så jäkla grymt! jag tror på dig! Men jag tycker det låter vettigt att du pratar med någon längre fram. Du behöver ju inte gå på nån behandling, men jag tror det kan vara skönt att bolla idéer med någon som faktisk kan det här. Det är ju onödigt att gå runt och oroa sig när du faktiskt kan få professionella råd :) får jag fråga varför du valt att tacka nej till det?



Ja, precis lyssna på kroppen!



Kram :)

2012-05-29 @ 07:55:28
URL: http://wanttobehappy.blogg.se/
Sara

Kan bara hålla med föregående talare, när du har gått upp i normalvikt så kommer din förbränning att ha ökat. Nu när du går upp i vikt så vågar din kropp snart att börja lita på att den får mat och vågar också att förbränna mer. Jag gick upp i vikt först av näringsdrycker när jag sedan hade 5kg kvar till min "målvikt" så började jag trappa ner på näringsdryckerna. De två sista kilona skulle jag gå upp helt utan näringsdrycker och det är svårt! Det tog längre tid och ibland varierade jag upp lite och ibland ner lite, men efter ett tag så hittar man balansen viktmässigt. Sedan är kanske det svåra att acceptera att man inte kan ligga exakt på sin målvikt utan att det kan bli något kilo över den som kroppen vill väga.

2012-05-29 @ 08:26:20
URL: http://resanmotsundvikt.blogspot.com
k a r i n

Du kan vara lugn. Kroppen kommer stanna när den mår bra. Och ju mer du äter, ju mer du väger, ju mer muskler du får.. ju bättre blir din förbränning. Oftast behöver man mer och mer mat för att förtsätta öka i vikt. Vissa perioder har jag behövs galet stora mängder mat för att öka. Jag tror till och med du kommer behöva äta mer än du gör i dag för att ens hålla vikten sedan med en sund kropp. Du kommer orka mer då också.. vilket gör att du behöver mer näring :) PEPP!

2012-05-29 @ 09:43:34
URL: http://raindance.blogg.se/
Sara

När du ökar i vikt, ökar även din förbränning och du kommer säkert kunna äta ännu mer! Det är ju faktiskt så också att du vill väl inte äte efter regler resten av ditt liv? så småningom vid normalvikt och balans kommer du kunna äta mer på känsla, ibland är du helt enkelt mer hungring, sugen på mer, osv. men det går man inte upp i vikt av! för mellan det så äter man ju bra ändå, och då tar kroppen hand om det lilla extra automatsikt. så tänk inte så mycket, lev istället! du kommer klara det men det kommer ta tid! men ge aldrig upp :)

2012-05-29 @ 10:32:28
URL: http://misssteinholtz.blogg.se/
felicia - fotokobran

några planer inför morgondagen? :)

2012-05-29 @ 21:07:06
URL: http://fotokobran.se
Felicia

Läste det här inlägget för några dagar sedan (när du skrev det, hehe) och tänkte lite på det. Jag är helt säker på att du inte behöver vara orolig för att viktuppgången inte ska "ta slut"!! Kroppen är smart. Den känner av själv var den mår bra (balans i förbränning, näringsupptag osv.) och kommer stanna på en hälsosam vikt. Du har ju varit där förut eller hur?



Fortsätt kämpa!! Kram till dig

2012-05-31 @ 17:11:17
URL: http://seethefeeling.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

VägenUpp

Följ med mig på min resa upp! En resa som innebär att jag ska få friskare tankar, en mer hälsosam vikt och finna livsglädjen igen!

RSS 2.0