Mättnad och insikter

Satt just och insåg att jag har gjort fler framsteg på det senaste. (Hejaheja). Minns ni att jag pratade om det där med "lagom mättnad" för ett tag sedan. Jag kunde aldrig äta så att jag blev lagom mätt. Det var alltid antingen eller. Men det där passa-på-tänket har börjat lägga sig nu. Anledning? Regelbundet ätande. 
Nu för tiden så behöver jag inte "passa på" då jag vet att jag kommer få mat inom de närmsta timmarna igen. Jag har även minskat radikalt på kaninmaten. Den må göra mycket gott för kroppen, men i mitt fall så gjorde den mest skada – tro det eller ej. Grönsaker har jag alltid ätit och kommer alltid att göra, men nu i mer normala mängder, vilket fungerar lite bättre. 
 
Förut när jag hade ätit upp maten, men ändå inte var helt tillfredsställd så vågade jag inte ta en portion extra mat. Istället lassade jag på berg (verkligen berg) av grönt för att få en någorlunda mättnad.
Resultat? 
En falsk mättnad. Bukfylla. Man tror att man har ätit mer än vad man faktiskt har – "ångest". 
 
Nu för tiden när jag inte känner mig helt tillfredsställd så väljer jag istället att ta mer mat istället för bara grönsaker. 
Resultat? 
Känner mig tillfredsställd och blir alldeles lagom mätt. En riktig mättnad – inte bukfylla. 
 
Är man inte helt nöjd efter att ha ätit upp sin mat på tallriken så är det väl inget konstigt med det? Är du fortfarande hungrig så betyder ju det att kroppen helt enkelt inte är nöjd och behöver mer mat? Inte sant? Det betyder inte att det blir "för mycket". Kroppen säger till när den är nöjd, om man bara lyssnar. 
Och det är inget konstigt att blir hungrig "när man inte ska bli hungrig". Ibland kan jag bli sugen/hungrig bara någon enstaka halvtimma/timma efter middagen. Inte för att jag har ätit för dåligt – utan för att kroppen kräver maaaat. Min kropp tycks fortfarande vara lite ur balans. Trots att hunger och mättnadskänslorna går att förlita sig på för det mesta så kan de ibland spela mig ett spratt. 
 
Men vågar man bara lyssna på kroppen så sköter den sitt! 


Kommentarer
Linda

Hej, Hoppas att allt e bra o du ser så mycket finare ut nu än bilder från en tid sedan "då du va sååååååååååååå liten,kämpa på. Hoppas att du får en fin dag.Jättekram Linda /Alingsås/

Svar: Tack vad du är snäll!! :) Haha. Känns skönt att jag ser piggare ut :) Hoppas du har haft en bra kväll. Kram!!
Cecilia

2012-09-16 @ 08:50:40
Hanna-chan

Hejja hejja! :)


SV: jag vet att kokos inte alls är farligt, utan har läst en massa "positiva hälsoeffekter".. ;P
Men jag har fått för mig att dte är väldigt energitätt och ja.
Jag är feg som inte utmanar mig, men imorgon ska jag faktiskt ära morotskakegröt.
Och nu skrve jag det så nu får jag inte ångra mig heller! ;)

2012-09-16 @ 12:49:07
URL: http://klockanhalvtre.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

VägenUpp

Följ med mig på min resa upp! En resa som innebär att jag ska få friskare tankar, en mer hälsosam vikt och finna livsglädjen igen!

RSS 2.0