Första frågorna.

Japp. Ni sysselsatte mig. Har försökt att svara så gott jag bara kan. 
 
Varför blev du sjuk?
Hade hoppats jag kunnat svara på den. Men jag vet tyvärr inte själv. Och jag tror inte man ska grubbla och fokusera så mycket på det om anledningen inte sjävklar. Många trillar dit, utan några speciella anledningar.
Dåliga vanor satte väl igång det mesta. Första gången jag blev sjuk så berodde det mycket på osäkerhet. Fjorton år, ung och osäker. Medans andra gången var det helt andra saker som satte igång det. 
 
Tror egentligen aldrig att jag blev helt frisk och det resulterade till att jag trillade tillbaka igen. Fokuserade på helt fel saker. Eller inte jag – utan behandlingen.
 
Vad vill du bli när du blir frisk?
Inte kommit så långt i min livsplanering än. Har alltid velat öppna ett Rosa Café. Allt skulle vara rosa. Inredning, bakverken...Undra vilken typ av folk som skulle komma dit? (I would).

Hur länge har du varit sjuk?
Fram och tillbaka i sex-sju år kanske. Men en liten bra tid emellan. 

Framtidsplaner? 5-10 år?
Påbörjat plugget igen och har vart ute i världen och testat mina vingar ett tag. Kanske har en prince charming i sängen istället för Barba också, vem vet.
 
Vad gör dom där för att förändra eran självbild, era tankemönster, vanor o så där?
Samtal och mycket olika övningar. Och gällande vanorna så är allt fyrkantigt och inrutat här. Så vanorna "kan" man liksom inte styra själv. Och om det är vanor gällande maten som de inte tycker om så blir man tillsagd. Har även diskussionsgrupper osv som jag tror ger mycket. 
 
 
 
Hur ser dina dagar ut?
I-n-r-u-t-a-d-e.
Alla måltider + vila och sittid. Och däremellan är det oftast någon form av "aktivitet" som mindfullness osv. Varannan dag träffar man sin behandlare också. Man hinner oftast inte så mycket mer på dagarna – faktiskt.
 
Annars försöker jag tillbringa så mycket tid jag bara kan utomhus i solen. (När den väl är framme) Frisk luft har kommit att blivit väldigt viktig sedan jag kom hit. Läser även böcker, kollar filmer, stickar, är i verkstaden och pysslar.. försöker sysselsätta mig bäst jag kan. Men har även kommit in i en period då jag är förbannat trött, trots all vila. Kroppen får äntligen ta igen sig lite. Och det försöker jag låta den göra.
 
Vad är det för olika aktiviteter som man gör?
Förutom äta och vila så har vi mindfullness flera dagar i veckan. Det är en form av mediatation där man försöker leva i nuet och fokusera på det som är viktigt för stunden. Vi har även Basal kroppsskännedom, Taktil och en dag i veckan en diskussionsgrupp. En del saker är obligatoriska, en del inte och en del saker görs i grupp och andra individuellt. 
 
Hur är folket som bor där?
Som folk är. Väldigt olika. Alla bär på olika problem och personligheter. En del mer motiverade än andra.
 
Blir du mycket påverkad av de andra?
Ja. På gott och ont. I början var det bara på ont och oundvikligt. Gick i taket de första dagarna! Trodde faktiskt inte jag skulle kunna stå emot. Tror att alla påverkas av varandra mer eller mindre. Går liksom inte att komma ifrån det här. Men nu på senare har jag börjat vända på steken. Försöker bli påverkad positivt. Se det från den sidan så att det stärker mig istället. Fokusera på mina styrkor och försöka det liv jag vill ut till.
 
Är det bra personal?
Somliga tycker man om bättre än andra. Så är det alltid. Men överlag så är de toppen!
 
Kan du inte lägga upp matschemat?
Olika mat varje dag. Även lite olika mängder. Följer inte något exakt matschema. Men det är väl det där "vanliga", ni vet. Normalportioner är det sm gäller! Man ska lära sig att äta med ögat direkt. Än så länge får jag upplagd mat. Men såsmåningom kommer jag få lägga upp själv med hjälp av personalen. 
 
Har man en egen kontaktperson som man pratar med regelbundet? Hur ofta?
Ja, man har en egen behandlare som man träffar ca tre gånger i veckan. Lite oftare i början. De rör sig även här omkring så vill man sin behandlare något så är det lätt att få tag i personen. 
 
Kommer mer lite senare :) 
 
 
 
 


Kommentarer
Daniella 🌙

Hur länge är det tänkt att du ska vara där?

2013-06-19 @ 12:13:07
URL: http://vapenbroder.blogg.se/
Sia

Vad tycker du är svårast så här långt i behandlingen?

2013-06-19 @ 16:28:09
A

Det låter bra tycker jag! Så skönt att ha en behandlare. Det finns ställen där man inte har en egen behandlare, utan man anses vara inte vara motaglig för terapi bara för att man är underviktig. Personligen tycker jag det är skandalöst- man har ju inte mindre känslor för att man väger mindre, men så resonerade de på en av de avd jag varit på.

Mindfullness tror jag är OTROLIGT viktigt. Jag önskar att jag fått lära mig det. det är något jag själv fått ta itu med senaste året och jag känner att det verkligen är jättenyttigt. Så ta vara på de stunderna ni har det. Man kan verkligen komma långt med det. Vore jätteintressant att läsa mer om det om du vill berätta. Jag tror alla människor, även de som inte är ätstörda skulle må bra av mer mindfulness. För nuet är ju det vi har :) Kram

2013-06-19 @ 20:14:10
linnea

jag hade lätt kommit till ditt rosa café! hade till och med anmält mig fivilligt som personal om du hade behövt haha!!

2013-09-11 @ 15:36:58


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

VägenUpp

Följ med mig på min resa upp! En resa som innebär att jag ska få friskare tankar, en mer hälsosam vikt och finna livsglädjen igen!

RSS 2.0