Regelbundet för måendet.

Förr var jag upptagen med att tänka på mat hela tiden. Var det inte planering gällande vad jag skulle äta så var det planering om jag skulle äta och i så fall när
Nu när frukost, lunch, middag och mellis går per automatik så kan jag istället tänka på andra saker. Som livet, vänner och intressen. Jag känner mig också mycket mer stabil i mitt måeende nu när blodsockernivån alltid (oftast) lyckas hålla sig på en stabil nivå! 
 
Regelbundet ätande.
 
Det handlar inte om att vara styrd efter tider och matscheman. Egentligen handlar det om att ta hand om sig själv och sitt mående. Självklart händer det ibland att det går färre eller fler timmar mellan måltiderna och det är inte alltid man kan vara med och styra.
Men kan man vara med och styra, utan att bli för fängslad, så är regelbundet ätande A och O. I allafall i mitt fall! "Sparar" man sig eller dra in på måltider för att det känns bättre för stunden så kommer man förmodligen få sota för det senare under dagen. Jämt fördelade måltider under dagen mår alla gott av tror jag. 
 
 
Nog för att jag har som bäst aptit på morgon och kväll och det är även då jag äter som mest, men jag ser ändå till att försöka äta regelbundet. Även det är många som tycks ha problem med. Ätandet på kvällen. 
Men jag mår som bäst av mycket mat innan jag går till sängs! Alla är vi olika och jag har nog funnit det sätt jag mår bra av. Det gäller att våga prova och känna sig fram helt enkelt. Många i min närhet äter sitt sista mål när jag fortfarande har två kvar. Men sedan kanske de har delat upp sina storlekar på portioner annorlunda under dagen, vad vet jag?! 
 
Och till sist; Tänk inte för mycket. Kroppen lurar dig inte, så våga lita!
Att inte veta exakt vad jag fått i mig har hjälpt mig framåt. Det har gett mig tid att fokusera på annat än just siffror och kalorier. Som personerna runt bordet och smakerna på maten. Prova ni med vettja!


Kommentarer
Vonskareng

Det är nog samma för mig faktiskt, är inte rädd för det heller längre..att äta på kvällen alltså. Älskar det:) jag tror inte alls på det här med att inte äta efter kl sex eller vad folk nu säger.. Sover som bäst på full mage hih:) det är ju under natten kroppen återhämtar sig...^^ mysigt o äta i sängen innan jag släcker hih:)

2013-05-02 @ 13:11:35
URL: http://vonskareng.blogg.se
Sandra

Jätte bra skrivet. Regelbundenheten är jätte viktigt för mig och även jag har störst aptit på morgon & kvällen och äter mitt största mål någon timme innan läggdags. Sen sover man så skönt :)

2013-05-02 @ 16:22:32
URL: http://www.saaka.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

VägenUpp

Följ med mig på min resa upp! En resa som innebär att jag ska få friskare tankar, en mer hälsosam vikt och finna livsglädjen igen!

RSS 2.0